Tjustbanan hotas av nedläggning

Tjustbanan mellan Västervik och Linköping hotas av nedläggning, liksom Stångådalsbanan. Trafikverket vill inte satsa på tåg – utan ersätta trafiken med buss.

Foto: Karin Hertz

Västervik2015-05-31 20:40

Det säger Västerviks kommunalråd Tomas Kronståhl (S).

– Det stämmer att Trafikverket har gått ut med att man inte vill satsa på varken Tjustbanan eller Stångådalsbanan, det har sagts på flera möten. Senast förrförra veckan om jag förstått saken rätt, säger Tomas Kronståhl.

En nedläggning beskriver han som ett "dråpslag för Västervik".

– Kommunikationerna är extremt viktiga för oss. Vi behöver fler kommunikationer, inte färre.

I en skrivelse, som ännu inte nått pressen, kritiserar bland annat Primärkommunala nämnden (där Kronståhl är ordförande) idéerna om att stänga ner tågtrafiken.

– Kommunerna i länet har tillsammans satsat sammanlagt 100 miljoner kronor på tågtrafiken och Trafikverket skulle gå in med 200 miljoner. Nu vill man bryta avtalet och det tycker vi är väldigt konstigt och anmärkningsvärt.

Anledningen är, menar Kronståhl, att Trafikverket inte ser tillräckligt stor nytta med Tjustbanan.

– Man har väl fullt upp med den nya superjärnvägen (den nya stambanan) och tycker inte att man ska satsa här.

Vad skulle det betyda för Västervik om Tjustbanan ersattes med busstrafik?

– Det vore förödande om man lade ner Tjustbanan. Det är många som arbetspendlar mellan Västervik och Linköping och dessutom som åker från Vimmerby och Hultsfred.

Frågan kommer att diskuteras den 5 juni på regionförbundets möte på Öland.

– Alla kommuner i länet är naturligtvis väldigt kritiska. Vi kommer att göra allt för att se till att Tjustbanan och Stångådalsbanan ska vara kvar, med protestskrivelser och kontakt med infrastrukturministern. Vi måste se till att tågtrafiken blir kvar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om