Tjustbanan är regionens livsnerv
I går hade AB Östgötatrafiken förlagt sitt styrelseseminarium till Västervik för att diskutera trafik- och regionsamverkan.
Kommunchef Conny Jansson tillsammans med Banverkets Per-Arne Kreitz som båda gav sin syn på vikten av en utbyggd Tjustbana.
Foto:
? Om vi skulle välja en regionstad så skulle det vare sig bli Kalmar eller Jönköping. Vi skulle välja Linköping.
Så uttryckte sig Västerviks kommunalråd Harald Hjalmarsson i går eftermiddag. Han gjorde det inför en nog så viktig skara människor. Östgöta Trafiken hade nämligen förlagt sitt styrelseseminarium till Västervik och på dagordningen stod i huvudsak Tjustbanan.
Harald Hjalmarsson hade en hel timme på sig att hälsa välkommen och förklara dagssituationen i Västerviks kommun.
? Efter det att koncernchef Hans Stråberg ringde mig och antydde att Electrolux förmodligen skulle lägga ned sin dammsugarverksamhet i Västervik så har vi mobiliserat.
? En fråga som ständigt dyker upp i diskussionerna i de olika arbetsgrupperna är Tjustbanan. Ni måste förstå att järnvägstrafiken på Tjustbanan är vår livlina.
250 miljoner statliga kronor skall satsas på järnvägen mellan Linköping och Åtvidaberg.
? Det måste omedelbart bli en fortsättning på satsningarna hela vägen till Västervik.
? Arbetes- och studiependlingen till Linköping skall kunna komma ner till långt under timmen i restid mellan Västervik och Linköping.
Nu är Östgöta Trafiken ingen beslutande instans om infrastruktursatsningar utan en motsvarighet till KLT i Kalmar län vars styrelsepresidium också fanns på plats i Västervik i går. Men en nog så viktig påtryckarinstans.
Verkställande direktör för AB Östgötatrafiken Leif Johansson och styrelseordförande Bo Holm var mycket förstående för att Västervik arbetsregionmässigt ville tillhöra Linköping och Östergötland i stort.
? Självklart är det mycket viktigt att man då kan lita på kommunikationerna, sa Bo Holm. Tilltron till trafiksystemet är som sagt viktig.
? Men i Östergötland har vi 13 kommuner och ett landsting och ett regionförbund och alla vill säga sitt, sa Leif Johansson. Det vore önskvärt att alla vore lika klarspråkiga, raka och ärliga som Västerviks kommun.
Landstingsrådet Ulf Nilsson(s) i Kalmar län höll med om att det var dags att diskutera större län. Eller rättare sagt arbetsmarknadsregioner.
Flera uttryckte att det är ett vedertaget faktum att Kalmar dras mot Växjö och Karlskrona samtidigt som Västervik allt mer dras mot Linköping.
Vid styrelseseminariet i Västervik redogjorde även Per-Arne Kreitz för Banverkets syn på Tjustbanan liksom Rikstrafikens generaldirektör Staffan Widlert för dess syn på järnvägstrafiken i sydöstra Sverige.
Då fick inte VT vara med men såväl kommunchef Conny Jansson som kommunalråd Harald Hjalmarsson uppfattade eftermiddagen som lyckad.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!