"Tillsammans blir vi starkare"

Västervik, Vimmerby, Hultsfred och Oskarshamn bildar en Upplevelseregion.

- Jag tror att Västervik, Vimmerby, Hultsfred och Oskarshamn har mycket att vinna på att nu marknadsföras som en gemensam Upplevelseregion. Det säger Pär Kågefors, affärsutvecklare och ansvarig för upplevelseområdet på
Regionförbundet i Kalmar län. Foto: ANDERS STEINER

- Jag tror att Västervik, Vimmerby, Hultsfred och Oskarshamn har mycket att vinna på att nu marknadsföras som en gemensam Upplevelseregion. Det säger Pär Kågefors, affärsutvecklare och ansvarig för upplevelseområdet på Regionförbundet i Kalmar län. Foto: ANDERS STEINER

Foto:

Västervik2003-12-04 01:00
- Folk skakade på huvudet åt tokerierna. Så var det i Västervik för 40 år sedan och i Hultsfred och Vimmerby för 20 år sedan.
- Inte kunde väl det vara något att hålla på med     att ordna festivaler och bygga små sagolekstugor. Men det var just vad det var!
Det säger Pär Kågefors, affärsutvecklare och ansvarig för upplevelseområdet på Regionförbundet i Kalmar län.
Visfestivalen i Västervik, Hultsfredsfestivalen och Astrid Lindgrens Värld i Vimmerby är idag aktade varumärken långt utanför landets gränser och många hundratusen besökare strömmar till varje år.
Ytterligare ett varumärke är dessutom på väg att födas i regionen     "Oskarshamn i ljus" är Oskarshamns sätt att tillvarata stadens stora kunnande vad gäller ljus och energi. Här finns kärnkraftverk, batteritillverkare samt en stor industri för tillverkning av levande ljus.
Regionförbundet i Kalmar har, tillsammans med upplevelsekommunerna Västervik, Vimmerby, Hultsfred och Oskarshamn startat ett unikt gemensamt affärsutvecklingsprojekt.
På onsdagskvällen presenterades det i Vision Vimmerbys lokaler i Vimmerby. Samtidigt visades för första gången en nygjord informationsfilm med titeln "Upplevelseregionen".
- Syftet är att börja marknadsföra dessa fyra platser tillsammans, som en enda, gemensam Upplevelseregion. Genom samverkan hoppas vi att det kommer att kreeras konkreta verksamhetsideer runt kommunernas respektive varumärken, säger Pär Kågefors som är säker på att man kan öka tillväxten i regionen genom att koppla näringsliv och utbildning till varumärkena.
- För utifrån kommande företag ska Upplevelseregionen kännas som ett lukrativt område.
- Det är givetvis inte meningen att alla turister måste besöka alla platser inom regionen. Däremot blir det en mycket starkare marknadsföring om upplevelsekommunerna jobbar gemensamt.
Upplevelseindustrin är ett av de snabbast växande tillväxtområdena inom vår region, och här finns också en stor erfarenhet och kompetens.
- Genom att gemensamt utveckla våra varumärken vill vi skapa en unik miljö för nytt näringsliv, utbildningar och forskning inom upplevelsesektorn, säger Pär Kågefors.
Projektet med en Upplevelseregion har lockat även nationella intressen. Regeringen har skjutit till 770000 kronor under 2004.
Övriga finansiärer är de fyra berörda kommunerna samt Regionförbundet i Kalmar län.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om