"Tillgängligheten har ökat"

Ett väl beprövat system som fungerat bra på andra hälsocentraler. Det är anledningen till att även Stora Trädgårdsgatans hälsocentral nu infört bokningssystemet Bra mottagning. Sedan förra veckan testas systemet vid hälsocentralen.

Västervik2008-10-17 00:07
- Andra som har systemet har varit nöjda så vi tyckte att det kunde vara värt att prova, säger Örjan Johansson som är basenhetschef vid Stora Trädgårdsgatans hälsocentral.Det bekräftas av primärvårdsansvariga landstingsrådet Ann Hellenborg (mp).- Vi införde Bra mottagning för att öka tillgängligheten. Om man är akut sjuk ska man kunna få en tid samma dag och nu kan man det. Tillgängligheten inom vårt landsting har ökat från att vara ganska dålig till att vara bäst i landet, säger hon.De flesta hälsocentraler i länet har infört eller är på väg att införa Bra mottagning och för Ann Hellenborg är det en nyhet att patienter är kritiska till systemet.- Det är klart att det är ett problem om man inte kommer fram på telefon. Det måste vi åtgärda i så fall. Men om man inte behöver akut hjälp kan man ju vänta och ringa den dag då man vill komma till läkare. Annars ringer man sjukvårdsrådgivningen, det finns alltid hjälp att få per telefon.Örjan Johansson berättar att man på hälsocentralen har ett generellt problem med att ge patienterna tider trots att man förväntas ta hand om alla 8 500 invånare i upptagningsområdet.- Vi har ett högt tryck med en läkarbemanning som egentligen inte är tillräcklig för vårt uppdrag. Med det här systemet hoppas vi att det ska gå att få in fler patienter, säger han.Han har förståelse för att enstaka patienter kan tycka att det är krångligt att inte kunna boka sin läkartid några dagar i förväg.- Om vi skulle göra så med alla skulle inte tiderna till de akuta patienterna räcka till när vi kom till den dagen. Men har man speciella skäl så kan vi förstås göra undantag. Han vittnar om att telefonsamtalen blivit fler sedan Bra mottagning infördes och att trycket på läkartider är fortsatt högt.- Vi har ett uppdämt behov av läkartider, så många ringer nu. Vi provar detta i tre månader och utvärderar efter hand. Vi hoppas att patienterna har förståelse och tålamod i början då vi provar detta, säger Örjan Johansson.Trots fler telefonsamtal ska patienterna inte behöva sitta och vänta i telefonköer, berättar han. Detta då hälsocentralen sedan länge använder systemet TeleQ där den som ringer blir uppringd vid en bestämd tid.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om