Tidigare investeringar gav Västervik nya färjelinjen

I flera år har kommunen och hamnbolaget VLI jobbat för att få en ny färjetrafik på Baltikum.
Det som avgjorde till Västerviks fördel var att det fanns en komplett anläggning.
Tidigare investeringar blir nu lönsamma. Den 23 augusti får Västervik en ny färjelinje på Estland.

Så ser hon ut. m/s Via Mare är det nya namnet på färjan som trafuklerar Västervik-Paldiski från den 23 augusti. Foto: Andreas Wörteler

Så ser hon ut. m/s Via Mare är det nya namnet på färjan som trafuklerar Västervik-Paldiski från den 23 augusti. Foto: Andreas Wörteler

Foto:

Västervik2005-08-12 00:25
Tongångarna är mycket positiva och alla inblandade tror att linjen blir bärkraftig och varaktig.
- Ytterst positivt, säger Carl-Johan Carlstedt på VLI. Fartyget som sätts in gör att det går mycket snabbt att lossa och lasta.
- Det är inte svårt att dra igång, alla hjälps åt i en positiv anda.
Kommunalrådet Harald Hjalmarsson:
- Beskedet att återskapa färjetrafiken är mycket glädjande och av stort strategiskt värde för Västerviks utveckling. Det är tack vare de tidigare investeringarna på Lucerna som gör det möjligt att återuppta trafiken på Estland.

När trafiken med Mermaid lades ner för några år sedan var färjan i stort sett fullbelagd. Men VV Line drogs med en tung ryggsäck och överlevde inte. Nu talas det om kunniga och seriösa personer bakom det nybildade estniska rederiet: Baltic Scandinavian Line. Bakom finns ett estniskt investmentbolag där det finns flera gamla företrädare för Hansa bank som köptes upp av SE-banken. Erfarenhet finns från färjetrafik i styrelsen, representanter var med och drog igång Tallink.

En omfattande marknadsundersökning har genomförts. Rederiet har god kännedom om vilka godsmängder som finns och vart de ska. Västervik ligger bra till på en linje, Jönköping och Oslo och ner till Danmark-Tyskland.
Rederiet har köpt m/s Via Mare och hon ska trafikera Västervik två gånger i veckan, tisdag och lördag. De övriga turerna körs på Kapellskär.

Allt är inte klart, det ska poängteras. Det återstår några underskrifter på kontrakten, innan affären så att säga kan vara i hamn. Ingen tror att det ska stupa i sista stund. Och det är bråttom. Den 23 augusti ska trafiken igång. Det gäller att vara med på marknaden nu efter semestrarna, det är rätt tid att dra i gång färjelinjen, säger förståsigpåare.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om