Det är ett år sedan Joeng gick i konkurs och Thomas Pettersson berättar att folk var desperata i början. De undrade vem som skulle hjälpa dem nu när inte Joeng fanns. Idén om ett eget företag föddes och nu har Thomas Hemelektronikservice slagit upp portarna. Fast några portar har han i och för sig inte, arbetsväskan ligger beredd i bilen eftersom installationsarbetet sker hemma hos kunderna.
- Det är inte lätt att göra det själv nu när allt är digitalt, kunskapsnivån är ganska låg även i butikerna, säger Thomas.
Thomas Pettersson har jobbat med hemelektronik i 30 år och han säger att det har förändrats mycket sedan tjock-tv:ns tid. Då, när tekniken var analog, var det enklare att förklara eventuella fel för kunderna, men i den digitala världen kan vilka fel som helst dyka upp.
- Jag fick hjälpa en farbror som blev väckt av att hans tv startade av sig självt varje natt. Tv-apparaterna uppgraderar sig själva om nätterna och då startar vissa av dem. Det är inte så lätt att veta.
Thomas har sett ny elektronik komma och gå. Han berättar att det var annorlunda förr när videon, cd-spelaren och dvd:n kom, då hann tekniken sätta sig innan det kom nya saker. I dag har det accelererat och han säger att kunderna inte hinner förstå tekniken de redan har innan det lanseras nya grejer.
- Vissa kunder använder inte alla funktioner i sina tv-apparater och då är en del kanske överkurs. Jag är där för att lösa problem, folk vågar inte ge sig på att dra i sladdar på egen hand.