Sommaren 2022 har polisen en hastighetskontroll på E22 i höjd med Verkebäck. Bilen klockas då till fart av 85 kilometer i timman på en 50-sträcka.
Föraren, en man i 80-årsåldern nekade initialt till att ha begått något brott, men senare menar att han inte ska dömas för brottet då han inte hade för avsikt att köra för fort, han saknade "uppsåt".
Mannen hävdar att han såg skylten för sent då han bländades av solen. När han upptäckte misstaget försökte han sänka farten på bilen, en Tesla.
"Han upptäckte sitt misstag och försökte nödbromsa men på grund av teknikproblem blev det nästan ingen bromsverkan." Kan man läsa i domen.
"Bilen var inställd på autopilotläge och ”chill”-läge. Autopiloten kopplades ifrån och fordonet började mjukbromsa med motorn. Han fick pumpa flera gånger innan bromsarna nådde full effekt."
Enligt domen ska "chill"-läget göra att bilen kör mjukt oavsett vad föraren gör. En uppdatering 2024 sägs göra funktionen snabbare på att reagera på nödbroms.
Rätten å sin sida hävdar att det inte spelar någon roll om mannen hade "uppsåt" eller inte.
"Frågan i målet är om [föraren] hade uppsåt till gärningen. [Föraren] har såsom förare haft ansvar för att tillse att han följt hastighetsbegränsningarna. Han har inte lämnat någon förklaring till hur det kan komma sig att personbilen överskred vägsträckans hastighetsbegränsning. Den invändning han har gjort avseende autopilotläget och inbromsningen saknar betydelse för bedömningen. [Föraren] ska dömas till ansvar för att ha brutit mot trafikförordningen."
Mannen döms att betala 4 000 kronor i böter.