– Vi ser inte att vi har dålig täckning i området, däremot kan det vara hans mobil som krånglar, säger Inger Gunterberg, pressansvarig på Telia.
Det ska inte vara kabelbrottet som har gjort att Ellerviks täckning varit dålig de senaste tre månaderna.
– Problemen verkar ha uppstått när han köpte ny telefon, säger Gunterberg.
Men han har fått rådet av er att köpa en ny mobiltelefon, och gjort det.
– Ja, tyvärr verkar det som att den mobilen han har inte är bäst lämpad för den frekvens som masten använder.
Hon förklarar att nytillverkade mobiltelefoner har sämre antenner än äldre mobiler.
– En stor sten eller välisolerade treglasfönster kan också störa signalerna, säger hon.
Så rådet är alltså att han ska köpa en gammal mobiltelefon?
– Om han har fiber rekommenerar jag att han använder telefonitjänsten på fibernätet, och då är det ju inga problem.
Ellervik var också orolig över att i framtiden skaffa ett trygghetslarm, kopplat till mobilnätet. Gunterberg tillbakavisar mobiloperatörens ansvar.
– Det är kommunerna som ska ansvara för att trygghetslarmen fungerar, säger hon.
Ellervik uttryckte oro inför att inte kunna i kontakta sina närstående, eller utföra sitt jobb. Men Gunterberg menar att han har den möjligheten om han kopplar in sig på fibernätets telefoni. Hon menar att 112 då också kan nås med fibernätet, inifrån huset.