"Telefonbuss" ersätter linjetrafik

Matarbussarna i Ankarsrum som går mot nya busshållplatsen på väg 40 kommer med största sannolikhet att ersättas med länstrafikens nya så kallade närtrafik. Det gäller också andra "svaga stråk" där den som vill åka buss måste beställa resan minst två timmar i förväg.

Allt för många bussar går tomma, menar KLT, som vill dra ner på linjer och starta närtrafik i stället.Foto: Anders Jacobsson

Allt för många bussar går tomma, menar KLT, som vill dra ner på linjer och starta närtrafik i stället.Foto: Anders Jacobsson

Foto: Anders Jacobsson

Västervik2012-10-15 16:24

I slutet av den här veckan tänker länstrafiken (KLT) avslöja vilka linjer som försvinner den 9 december då närtrafiken ska införas. Helt klart blir det många busslinjer på landsbygden som ska bort. De fasta tiderna på linjetrafiken kan komma att försvinna på hundratals platser runt om i länet. KLT vill i stället satsa på beställningsbara minibussar eller taxibilar som kör bara om resan är beställd. På det ska bolaget spara tio miljoner kronor är det tänkt.

KLT förlorar stora pengar på de lågtrafikerade linjerna. Många bussar går tomma framför allt i länets landsbygdsområden. Det gäller särskilt på det man kallar "svaga" stråk där trafiken kommer att tas bort helt på kvällar, helger och lovdagar. Ett exempel på bussar som ofta går tomma eller har väldigt få passagerare är matarbussarna i Ankarsrum. Där kommer det med stor sannolikhet att bli telefonbussar i stället.

När närtrafiken införs om knappt två månader betyder det att en resenär som bor på landsbygden måste beställa resan minst två timmar i förväg. I övriga områden är gränsen satt till en timme. Grundutbudet är fem resmöjligheter per vecka. Priset på biljetten blir detsamma som tidigare. Hämtning och lämning sker antingen vid hållplatsen eller på annan plats, till exempel vid hemmet, om bostaden ligger i ett så kallat hämtningsområde.

KLT menar att det inte är försvarbart att köra linjelagda turer med bussar som många gånger inte har någon passagerare. Förhandlingar med bussentre-
prenörerna har inletts, och ingen kan ännu överblicka vilka konsekvenserna blir för bussföretagen, som kan komma att tvingas minska på antalet förare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om