Teknik och byråkrati bakom försenad färja
Tekniska problem och byråkrati på estniska sidan har fördröjt färjelinjen mellan Västervik och estniska Paldiski.
Första turen. I dag ska "Via Mare" genomföra första turen. Den går till Kapellskär, fungerar allt tekniskt ska hon sedan komma till Västervik på lördag Foto: Andreas Wörteler
Foto:
Den 23 augusti skulle premiärturen ha gått på Västervik men färjan blev kvar på den estniska sidan.
- Förseningen beror på en blandning av det mesta, säger Satu Matsson.
I går hängde fortfarande mycket i luften kring den nya färjelinjen.
- Det ska tas en rad formella beslut under dagen, säger Matsson utan att gå in på några detaljer. Hon ska gå på Västervik lördag och tisdag.
- Jag har ett ton papper framför mig som jag måste plöja igenom.
I går kväll gick "Via Mare" från Paldiski till Kapellskär.
- Det är en provtur, om allt fungerar tekniskt så kör vi igång, säger Satu Matsson.
Det har varit en del tekniska problem med de ramper som finns i hamnarna. Fartyget har anpassats.
- Klassificeringen är klar, den svenska Sjöfartsinspektionen har godkänt fartyget. Det är på den estniska sidan som myndigheterna ställt till en del byråkratiskt krångel.
"Via Mare" byggdes 1976 i tyska Bremerhaven och har i huvudsak gått i trafik på Engelska kanalen. Nu ska det bli Östersjön och Västervik.
I går var det inte heller klart vilken flagg hon ska segla under.
- Det blir nog estnisk flagg, säger Satu Matsson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!