Den 15 oktober var Willy Axelsson, från Västervik, och Roger Viberg, från Gunnebo, på väg till Fristads folkhögskola som har kurser för synskadade. Willy är helt blind och Roger har en viss syn på det ena ögat.
I vanlig ordning bokade de sin färdtjänstresa via Kalmar länstrafik, en så kallad Riak-resa i annan kommun, och fick bekräftat att de skulle bli hämtade när bussen från Västervik kommit in till stationen i Borås. När de väntat en kvart utan att någon bil kommit ringde de KLT för att höra om taxin var på väg.
– Vi fick prata med trafikledningen som sa att de skulle undersöka saken, säger Willy.
Tiden gick. De ringde KLT igen för att höra vad som hände, och fick svaret att de tittade på det och skulle ringa upp. En stund senare ringde telefonen.
– De ringer och säger att det har blivit något fel med bokningen, och att vi själva får ordna med att ta en taxi, säger Willy.
– Där stod vi två blinda i den där röran och visste inte vad vi skulle göra, säger Roger.
– Vi sa till KLT att nej, det går inte, vi kan inte ordna det själva, men de sa att det inte fanns något de kunde göra, säger Willy.
Han beskriver hur han efter att ha tjatat en stund fick personen att gå med på att koppla honom till en taxifirma i Borås. Till slut fick han prata med en operatör och framföra sitt ärende. Något som inte är så lätt eftersom varken han eller Roger vet precis var i Borås de är. Men efter ännu mer väntan hittade chauffören till slut de två och de kunde åka ut till folkhögskolan.
Problemen fortsatte när de skulle åka hem igen. Den här gången fick de hjälp av en assistent på skolan för att ordna bilresan därifrån till busstationen. Resan hem skulle gå fredagen den 27 oktober och redan på tisdagen började arbetet.
– Assistenten bad att få information om vilket taxibolag och vilken chaufför som skulle köra oss, säger Willy.
– Först fick vi veta att det var Borås Taxi, men sedan säger de att de inte har något samarbete med KLT.
Efter fler samtal till KLT så ändrades det till Taxi kurir.
– Men när vi ringde dit så säger de att de inte kör någon färdtjänst.
– På torsdagen pratade jag med en på KLT som lovade att det skulle ordnas och att han skulle höra av sig mellan tio och elva på fredagen, säger Roger.
Tiden kom, och gick igen, men ingen hörde av sig. De ringde återigen upp KLT för att få besked, och till slut, två timmar innan bussen till Västervik skulle gå, fick de bekräftat att det kommer en bil och hämtar vid folkhögskolan.
Den här upplevelsen har gjort dem tveksamma på att ge sig ut på en liknande resa igen.
Lars Lindahl, som bland annat är basenhetschef för KLT:s servicetrafik, bekräftar att det blivit fel vid bokningen av turen från Borås till folkhögskolan.
– När det gäller Riak så är det lite speciellt. I vanliga fall har man bara rätt till färdtjänstresor i sin hemkommun, om man inte har blivit beviljad riksfärdtjänst. Men landstinget i Kalmar län har bestämt att de ska ge mer än lagen kräver och ordna färdtjänst även i andra kommuner. Just Borås har varit ett problem, men det är löst nu efter den här händelsen, säger Lars Lindahl.
Men när de skulle hem var det ju samma problem. Hur kan det bli så?– Då måste det ha blivit något missförstånd mellan oss och taxibolaget, att vi har bokat, men att det inte gått igenom hela vägen.
– Vi tar på oss att det har blivit fel och nu får vi se till att det inte händer igen.