Tandvårdsreformen ger problem

Mindre tid till patienterna och mer administration. Snåriga regler och ökad kontroll från försäkringskassan. Datasystem som inte kan kommunicera. Det nya tandvårdsstöd som infördes vid halvårsskiftet har tagits emot allt annat än positivt av personalen vid folktandvården i Västervik.

Folktandvårdens klinikchef Margareta Sleman samt tandläkarna Monica Nguyen och Nicoleta Canipeanu tycker att det har blivit krångligare medn det nya tandvårdsstödet.

Folktandvårdens klinikchef Margareta Sleman samt tandläkarna Monica Nguyen och Nicoleta Canipeanu tycker att det har blivit krångligare medn det nya tandvårdsstödet.

Foto: Lisa Olaison

Västervik2008-09-26 00:07
Monica Nguyen och Nicoleta Canipeanu är tandläkare vid folktandvården i Västervik och båda vittnar om att det som skulle bli så bra i själva verket har skapat stora problem. - Vi får lägga mycket mer tid på att informera patienterna, säger Nicoleta Canipeanu och får medhåll från sin kollega:- Ibland går det åt en hel behandlingstimme bara att förklara systemet, säger Monica Nguyen.Försäkringskassan ställer numera högre krav på dokumentation än tidigare och tandläkarna måste ställa diagnos och redovisa allt de gör till försäkringskassan, som sedan tar beslut kring ersättningen. - Det är lite krångligt och tar tid. Ibland känns det som om vi gör det bara för försäkringskassans skull, säger Monica Nguyen.Ofta blir det fel. Då skickar försäkringskassan fellistor som måste gås igenom - något som kräver ytterligare tid och energi från personalen. Och som är frustrerande när felen långt ifrån alltid beror på dem. - Ibland är det vi som har gjort fel, men ofta är det fel i systemet, säger Margareta Sleman som är klinikchef vid folktandvården i Västervik.Det krånglande IT-systemet har gjort att patienter ibland inte kunnat debiteras vid behandlingstillfället, eller fått betala för mycket eller för lite. Ersättningssystemet som sådant har väckt besvikelse bland patienterna. Det som skulle ha blivit billigare blev inte det.- För de flesta har det blivit dyrare med små ingrepp, säger Nicoleta Canipeanu och berättar att reaktionerna från patienterna inte uteblivit.- Många har haft höga förväntningar på att det skulle bli billigare och blir besvikna när det inte blivit så.Margareta Sleman håller med. - Vi upplever ofta att patienterna känner sig lurade och det är personalen i receptionen som får ta mycket av reaktionerna.Det bekräftas av tandsköterskan Ann Balck, som ofta jobbar i receptionen.- En del är upprörda eftersom de läst i media att det skulle bli mycket billigare efter den nya reformen. Vi kan bara informera om hur den nya taxan och ersättningsreglerna fungerar och säga att vi inte rår över det.De signaler som Margareta Sleman har fått är att det kan ta upp till ett år innan allt flyter på som det ska. Något som sätter ökad press på personalen.- Vi löser små bitar hela tiden men det dyker ständigt upp nya problem som vi inte sett tidigare.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om