Tågurspårning vid Electrolux

Skena vek sig för trycket av tunga lok.

Ett tåg spårade ur i Västervik på onsdagen. Foto: MARCUS ERIKSSON

Ett tåg spårade ur i Västervik på onsdagen. Foto: MARCUS ERIKSSON

Foto:

Västervik2004-08-12 01:00
En tågurspårning ägde på tisdagskvällen rum på järnvägen mellan Electrolux och Pappersbruket i Västervik.
- Vi var på väg med två hopkopplade lok till företaget BG-Lack vid Pappersbruket för att hämta ett antal omlackerade godsvagnar då rälsens ena skena plötsligt vek sig, berättar vd Lars Yngström på Tågåkeriet i BergslagenAB, eller Tågab som järnvägsbolaget också kallas.
Konsekvenserna av urspårningen blev begränsade tack vare att loken höll mycket låg fart.
De bägge loken, som väger 100 ton vardera, stod kvar på spåret på ena skenan sedan den andra vikit sig utåt.
Det var inte fråga om någon så kallad solkurva, utan skenan gav helt enkelt med sig för trycket.
- Eftersom läget inte var akut och inga andra tåg skulle fram här fick de urspårade loken stå kvar till onsdagsförmiddagen. Det behövdes ingen stor kran för att lyfta loken på plats, utan det räckte med domkrafter.
Normalt axeltryck på svenska järnvägar är 22,5 ton. Alla järnvägar som rustas upp blir tillåtna för 25 ton.
På Tjustbanan har det dock sedan gammalt funnits en gräns på 20 tons axeltryck, det vill säga varje hjul trycker då mot underlaget med 10 ton.
Tågabs urspårade 100-tonslok har sex axlar, varvid axeltrycket alltså blir mindre än 17 ton eller 8,5 ton per hjul.
Järnvägsspåret mellan Electrolux och Pappersbruket ägs av Västerviks kommun, som på onsdagen med hjälp av grävmaskin och makadam åtgärdade banvallen på den aktuella platsen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om