Tågoperatör vill rädda Tjustbanan
Det har aldrig tidigare fraktats så mycket gods på Tjustbanan som nu. Det säger tågoperatören Tågåkeriet i Bergslagen och kräver att persontrafiken får vara kvar för att rädda banan. Samtidigt börjar företaget den här veckan att transportera pappersrullar till Västervik.
Vill rädda Tjustbanan. Lars Yngström, vd på tågoperatören Tågåkeriet, vill att persontrafiken fortsätter på Tjustbanan. Annars hotas hela banans framtid och därmed även godstrafiken, menar han.ARKIVFOTO: ANDERS LILJEGREN
Foto:
I ett öppet brev till bland annat Västerviks kommun, Banverket och länstrafikbolagen i Kalmar län och Östergötland skriver företaget att hela Tjustbanans framtid är hotad om persontrafiken ställs in. Utan persontrafik blir det troligtvis ingen upprustning av banan, menar bolaget. Och utan upprustning går det i framtiden inte längre att transportera gods på järnvägen till och från Västervik.
- Försvinner persontrafiken finns det inte längre någon samhällsekonomisk nytta för Banverket att rusta upp Tjustbanan. Långsiktigt är det lika med nedläggning av banan, säger Lars Yngström, vd för Tågåkeriet i Bergslagen.
Samtidigt menar bolaget att det finns en risk att berörda parter gapar efter för mycket när man hävdar att det krävs miljardinvesteringar i Tjustbanan. Det räcker, säger Lars Yngström, med 750 miljoner kronor.
- För 750 miljoner kronor får man ett högklassigt spår i samma standard som stambanan, säger Yngström till VT.
Beräkningar av Banverket har visat att det krävs mer än tre miljarder kronor för att rusta upp Tjustbanan - en summa som anses för hög av den statliga myndigheten.
Men enligt Tågåkeriet räcker de 750 miljonerna till att anlägga en ny sträckning öster om Bjärka Säby, byta dagens spår till ett helsvetsat spår på övrig sträckning och byta ut signalsystem och radioblock till en ny europeisk standard. Åtgärderna skulle göra att restiden kortas med en halvtimme och att tyngre godstransporter kan tillåtas.
- Då skulle vi få en lastförmåga på 22,5 ton mot dagens 20 ton. Då får Tjustbanan samma kapacitet som alla andra banor, säger Lars Yngström.
Tjustbanan är viktig för bolaget. Godstrafiken ökar för varje år - från omkring 80 000 bruttoton 2002 till närmare 400 000 bruttoton i år. Och utvecklingen fortsätter.
Med start den här veckan börjar bolaget transportera pappersrullar till Västervik - något som innebär att gods nu körs både till och från Västervik.
- Tidigare har godstrafiken i huvudsak varit enkelriktad från Västervik. Men det här är en nyhet, säger Lars Yngström.
Tågåkeriet transporterar varje vecka pappersmassa från hamnen i Västervik till ett pappersbruk i Värmland. De sex godsvagnarna i veckan som används har gått tomma till Västervik, men nu ska dessa köra färdiga pappersrullar från bruket i Värmland.
- Pappersrullarna ska till en kund i Oskarshamn. Tidigare har vi transporterat dem med lastbil, men nu kör vi dem istället till Västervik med tåg och sedan lastas de om och körs med lastbil sista vägen till Oskarshamn.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!