Tåg avgörande spår för framtiden

Tjustbanan kan spela stor roll i ett regionalt samarbete.

Västervik2002-03-25 06:00
På Västerviks pluskonto finns attraktivt boende, vacker natur och bra rekreationsmöjligheter. På minussidan finns få arbetstillfällen och utflyttning. Men den här trenden går att vända genom att göra Tjustbanan till en modernt alternativ för pendlare mellan Västervik och Linköping. Det anser samhällsplaneraren Stellan Lundberg, som på Regionförbundets uppdrag undersökt vilka satsningar på tågtrafik som behövs i länet.
Västerviks problematiska situation hänger till stor del ihop med det perifera läget i förhållande till tillväxtregionerna, menade Stellan Lundberg, när han i lördags presenterade sin framtidsvision i Bryggaren.
­ Bristande kommunikationer gör att det inte fungerar för näringslivet och folk får inga arbetsmöjligheter, konstaterade han.
En negativ spiral börjar urskiljas i södra Sverige. Fler och fler överger småstäderna för storstäderna, som sedan får del av allt mer investeringsmedel för att axla det ökade trycket från inflyttningen.
­ Endast från Västervik motsvarar utflyttningen en miljard i uteblivna samhällsinvesteringar. Dessa pengar skulle i stället kunna användas för satsningar på tågtrafiken.
Genom att bygga om Tjustbanan kan fler bo kvar i Västerviks kommun, men arbeta eller studera i Linköpingsområdet. Men tågens stopp måste begränsas till Gamleby, Överum och Åtvidaberg för att krympa restiden. Stellan Lundberg nämner som exempel att Eskilstunaborna numera bara har cirka en timmes pendlingstid till sina arbetsplatser i Stockholm.
­ Det är viktigt att restiden är en timme eller kortare för ett samspel och komplettering mellan arbetsmarknaderna ska fungera, fortsätter Stellan Lundberg.
Men östgötarna har hittills ställt sig något avvaktande inför Stellan Lundbergs vision.
VT har tidigare berättat om att Östsam, Östergötlands motsvarighet till Regionförbundet, för närvarande inte prioriterar frågan om en upprustning av Tjustbanan. De sneglar i stället mot bättre kommunikationer med Stockholm. Östergötlands trafikråd har även ställt sig tveksamt till om tågförbindelsen mellan Västervik och Linköping överhuvudtaget ska vara kvar.
Men Stellan Lundberg är optimistisk trots bristande entusiasm från östgötasidan.
­ Det här är något som är bra och viktigt även för den angränsande regionen. Många i Linköping kan välja Västervik som bostadsort och dagspendla till Linköping. De kan även dra fördelar av Västerviks rekreationsmöjligheter.
Stellan Lundberg tycker att visionen är realistisk trots en prislapp på nära 1,5 miljarder, samt cirka 100 miljoner för minst tre moderna tågset. Med en attraktiv Tjustbana och fler turer blir sträckan mer kostnadseffektiv, resonerar Stellan Lundberg.
Men det gäller nu att övertyga Banverket och Rikstrafiken, samt få del av de 100 miljarder till trafiksatsningar, som utlovats av Näringsdepartementet under de kommande 15 åren.
­ Vi arbetar därför för att klargöra att detta är samhällsekonomiskt lönsamt, och mycket väl motiverar att järnvägssystemet förbättras. Men hur långt man ska gå behöver klarläggas ytterligare, säger Stellan Lundberg.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om