Vi har tidigare rapporterat om "optikerkriget" i centrala Västervik, men nu sänks stridsyxan när två kedjor förenas under samma moderbolag.
Tanken är att uppköpet ska göra att Synoptik får ett bredare sortiment med två kompletterande varumärken, vilket förväntas öka möjligheterna för fortsatt expansion, enligt ett pressmeddelande.
– Våra kunder kommer inte märka någon skillnad. Vi ska inte byta namn eller koncept, utan vi kommer fortsätta som vi gjort tidigare, säger Patricia Jonsson som är butikschef på Smarteyes i Västervik.
– Sedan vet vi inte vad det här köpet betyder för framtiden. Vi är fortfarande på den nivån där företagen jobbar på att lära känna varandra.
Det förefaller inte att någon butik kommer stänga, eller att nuvarande personal påverkas, i och med köpet. Verksamheterna kommer inte slås ihop.
– Jag tycker det känns roligt och ska bli spännande att se vad det här kan leda till, säger Patricia.
Synoptiks förvärv av optikkedjan Smarteyes har pågått sedan i december. Det är dock först nu som affären fått grönt ljus av Konkurrensverket.
Det som skiljer optikerkedjorna åt är deras olika prisprofiler.
Det är totalt 100 Smarteyes-butiker, varav 71 stycken i Sverige, som omfattas av affären. Företaget har även verksamhet i Danmark och Tyskland.
Vi har försökt komma i kontakt med butikschefen i den lokala Synoptik-butiken, men hon väljer att inte kommentera uppköpet.