Helst hade Sydsvenska Handelskammaren sett två södergående färjelinjer från Visby, en till Västervik och en till Oskarshamn. Per Tryding, vice vd för organisationen, tycker att det vore det mest naturliga.
– Låt säga att Visby hade legat i Värmland, då skulle det finnas två riksvägar dit. Egentligen är det konstigt att man ska behöva välja. Det vore rimligt att det finns två hamnar. Okej, det är dyrt, men å andra sidan är det dyrt att bygga vägar också.
I en skrivelse till Trafikverket, som kan fatta det slutgiltiga beslutet i april, förordar dock organisationen Oskarshamn. Orsaken är att mycket godstrafiken går den vägen, och att det blir en kortare resväg för alla som kommer söderifrån, inklusive danskarna.
I skrivelsen, som också skickas till Regionförbundet i Kalmar län, tas även andra infrastrukturfrågor i regionen upp. Anledningen är att Trafikverket nu tittar på fler framtida investeringar i Sydsverige.
Sydsvenska Handelskammaren är en privat näringslivsorganisation som arbetar i sydsvenska företags intresse. Företagen finns i Kalmar län, Kronobergs län, Skåne, Blekinge och södra Halland.
Frågan om Gotlandstrafiken kan, som VT tidigare berättat, avgöras redan i april. Då ska Trafikverket skicka ut ett förfrågningsunderlag till rederierna som kan lämna anbud på den södergående färjetrafiken från Visby.