"Sverigebilden avgör vår framtid"

I dagens kolumn skriver Bertil Jobéus om en nyutkommen rapport om hur bilden av Sverige ser ut utomlands.

Foto:

Västervik2008-09-26 00:07
Den som säger det är generaldirektören för Svenska institutet Olle Wästberg i en nyutkommen rapport om hur Sverigebilden ser ut utomlands. Företaget Anholt nation brands index har i samarbete med Svenska Institutet gjort en världsomspännande undersökning vad omvärlden tycker om oss. Resultaten är enligt Olle Wästberg både uppmuntrande och nedslående.Uppmuntrande därför att vi med få undantag har gott rykte i omvärlden, att vårt samhällssystem får höga betyg och för att många skulle vilja jobba eller studera här. Nedslående dock för att man i många länder har så vaga uppfattningar om Sverige och för att vårt kulturella genomslag är så litet. Det är tydligt att geografiskt avstånd minskar kunskaperna. Så är det överallt i världen.Olle Wästberg vill nu förändra detta. Sant är att Sverige inte tillhör de länder som lägger ned tillräcklig möda på att bli uppmärksammade utomlands. Sant är vidare att rader av länder nu gör stora satsningar på att öka kännedomen om just deras land, stärka relationerna och förbättra attityderna. Han menar, att anledningen är att den ekonomiska konkurrensen hårdnar och att mediekonkurrensen gör det allt svårare att nå ut med budskapet. Och samtidigt konkurrerar Europas länder om talangfull arbetskraft.Olle Wästberg tycker sig se i undersökningen att det svenska varumärket minskar i betydelse och att det i sig är allvarligt. Han pläderar för en nationell kampanj för att stärka bilden av Sverige utomlands. Den svenska regeringen har möjlighet, tycker Wästberg, att vända denna negativ trend. Han kommer med några förslag: - Sverige måste satsa hårdare på kommunikation och nätverk där vi är svagast, i detta fall i Asiens tillväxtländer och i Mellanöstern.- Biståndet har positiv betydelse för bilden av Sverige. När ett land utvecklas så att biståndet inte längre behövs borde det inte få leda till att vi tappar kontakten.- Sverige bör bättre utnyttja sin goda position som "land att bo, arbeta eller studera i" för att attrahera talanger från andra länder.- Alla svenskar som reser utomlands - inte minst de svenskar som har rötter i andra länder - är potentiella ambassadörer.- Att öka kännedomen om Sverige och fördjupa relationerna är ett långsiktigt arbete.Chefen för Svenska institutet Olle Wästberg menar, att den danska Muhammedkrisen visar hur svårt det var för Danmark att nå fram med ett budskap om landets demokratiska principer, om yttrandefrihet och tolerans. Sverige bör dra lärdom av Danmark och satsa på stödjepunkter genom att bjuda hit unga, demokratiska opinionsbildare, skapa respektfulla relationer och utbyta information.I rapporten Sverigebilden konstateras att den bild av Sverige som finns i utlandet är förlegad. Det moderna Sverige är inte som många i omvärlden fortfarande tror liktydigt med Abba, Björn Borg, den blonda svenska flickan och välfärdsstaten. Möbeljätten IKEA anses vara ett av Sveriges starkaste varumärken ut i världen även om inte företaget är en del av det medvetna svenska varumärkesbyggandet.Finland ,det land jag bor i, bekymrar sig också för landets image utomlands. Finland kommer på artonde plats efter bland annat övriga nordiska länder i en internationell undersökning. Svenskar och ryssar ger Finland bästa betyg, medan de sämsta betygen kommer från Latinamerika och Afrika. En delegation är tillsatt med representanter för officiella Finland och näringslivet som skall komma med förslag på hur den finländska imagen skall förbättras - och därmed också landets internationella konkurrenskraft. Vad det inte det chefen för Svenska institutet Olle Wästberg sade? Jo det var precis det!
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om