Svenskar alltmer negativa till stadsjeepar

Stadsjeeparnas popularitet rasar. På ett år har antalet svenskar som är negativa till stadsjeeparna ökat från 38 till 45 procent. I Göteborg är man mest negativ, i norra Sverige minst.

Ändrad attityd. Svenskarna blir alltmer negativa till stadsjeepar visar en undersökning från Folksam och Sifo.Foto: Scanpix/Arkiv

Ändrad attityd. Svenskarna blir alltmer negativa till stadsjeepar visar en undersökning från Folksam och Sifo.Foto: Scanpix/Arkiv

Foto:

Västervik2006-01-17 00:25
- Jag är inte förvånad att folk reagerar. Ju mer information om stadsjeeparnas brister som blir kända, desto mindre populära blir de, säger Vägverkets trafiksäkerhetsdirektör Claes Tingvall.
Pendeln verkar ha svängt för de populära stadsjeeparna. Folksam har låtit Sifo göra en attitydundersökning bland 1 000 svenskar. Siffrorna är mycket tydliga.
Från 2004 till 2005 dalade stadsjeeparnas popularitet rejält. 2004 var totalt 38 procent av svenskarna ganska eller mycket negativa till stadsjeeparna. Ett år senare var siffran 45 procent.

Allra minst populär är stadsjeepen i Göteborg.
- Att det finns så många starkt negativa i Göteborg beror kanske på att kommunen arbetat mycket med miljöfrågor de senaste åren. Det skulle helt enkelt kunna vara så att medvetenheten om stadsjeeparnas effekt på miljön är större där, säger Jan Snaar.
För det är enligt Jan Snaar troligen den stora orsaken till stadsjeepens minskade popularitet.
- Det har varit mycket uppmärksamhet i media kring klimatförändringarna. Stadsjeeparna slukar mycket bränsle och bidrar därför till att koldioxidutsläppen från trafiken ökar.

Claes Tingvall delar samma uppfattning, åtminstone delvis.
- Säkert påverkar miljöfrågorna, men dessutom är bensinen så dyr nu att många väljer bilar som slukar mindre bensin. Det här är inte bara en svensk tendens, stadsjeeparnas popularitet minskar i hela världen just nu, även i USA.

- Men det är viktigt att poängtera att begreppet stadsjeep beskriver väldigt olika bilar och att det finns bättre och sämre stadsjeepar. Men ett flertal av de riktigt stora stadsjeeparna är inte bara dåliga för miljön, de är också riktigt usla när det gäller säkerhet. Vissa stadsjeepar har så uselt skydd för exempelvis fotgängare att det är milsvid skillnad mot en bra, vanlig personbil.
Många stadsjeepar är också aggressiva när de kolliderar med andra bilar.

- Det talar inte till stadsjeepens fördel. Vi har egentligen ingen åsikt om vad för slags bilar folk ska köra, men om man ser det ur miljö- och säkerhetssynpunkt så är det bra om stadsjeeparna blir mindre populära, säger Jan Snaar.
De viktigaste egenskaperna hos en ny bil är enligt samma undersökning från Folksam säkerhet och bensinsnålhet
Det stämmer bra med stadsjeeparnas minskade popularitet, eftersom dessa generellt drar mer bensin än vanliga personbilar och är mindre säkra.
Mest positiva till stadsjeepar folk i norra Sverige där 28 procent är positiva och bara 27 procent negativa. I södra Sverige är stadsjeepen visserligen lika populär, men här är å andra sidan 36 procent negativa.
- De största förändringarna sedan 2004 finns hos män mellan 30 och 49 år. Där har andelen negativa stigit från 28 till 49 procent, säger Claes Tingvall som är glad över attitydförändringen.
- Jag tycker att stadsjeeparna är ett problem, men att åstadkomma en förändring genom lagar, regler och skatter är väldigt svårt. Egentligen är det bara attitydförändringar som fungerar, därför är det glädjande att se de här siffrorna. Förhoppningsvis får det genomslag också hos exempelvis företag som låter bli att köpa in stadsjeepar som tjänstebilar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om