Svenska uppfinningar presenterades i skolan

Lekfullt sätt att skapa intresse kring industriarbete.

En grupp elever på Åbyskolan försöker gissa vilken svensk uppfinning som döljer sig i ideboxen. Från vänster Mikael Metsälä, Jeanette Johansson och Linnéa Eriksson. Vid kortändan Andreas Ohlsson, industriprogrammet. Till vänster Johan Karlsson, Claes Andersson och Mattias Carlsson. I bakgrunden Sylvia Sundell, Ankarsrums Industries. Foto: HANS BRANDIN

En grupp elever på Åbyskolan försöker gissa vilken svensk uppfinning som döljer sig i ideboxen. Från vänster Mikael Metsälä, Jeanette Johansson och Linnéa Eriksson. Vid kortändan Andreas Ohlsson, industriprogrammet. Till vänster Johan Karlsson, Claes Andersson och Mattias Carlsson. I bakgrunden Sylvia Sundell, Ankarsrums Industries. Foto: HANS BRANDIN

Foto:

Västervik2004-05-07 01:00
En annorlunda tekniklektion har åttondeklassarna på Åbyskolan i Gamleby, Ludvigsborgsskolan och Ellen Key-skolan i Västervik och Överumsskolan fått av projektet Samverkan skola-arbetsliv. Vid varje tillfälle har det funnits en värd som lett tekniklektionen.
Värdarna kommer från ett nätverk av Yrkespiloter, och är unga representanter från olika delar av arbetslivet.
Under torsdagen, i Gamleby och Överum, var Sylvia Sundell, VD på Ankarsrums Industries värd för lektionerna. Hon hade med sig en grupp gymnasieelever från teknik- och industriprogrammen samt en "idébox", som var utgångspunkt för lektionen.
Eleverna fick sitt runt några bord som var uppdukade i lokalen.På varje bord låg en liten påse med en svensk uppfinning i. Eleverna visste inte vad det var utan skulle med hjälp av en gymnasieelev, som fanns vid varje bord, lista ut vad som doldes i påsen.
Gymnasieelven fick bara svara ja, eller nej på frågor. Det blev ett intensivt och systematiskt gissande och de flesta grupperna klarade av att gissa rätt flera olika gånger.
I påsarna doldes skiftnyckel, tetrapak, kullager, datamus, pacemaker och blixtlås.
Alla dessa svenska uppfinningar en en intressant historia och lera har varit upphov till världsomspännande företag, de presenterades kort av Sylvia Sundell.
Slutligen fick eleverna en stund för att fråga gymnasieelverna om hur det är att gå på industri- eller teknikprogrammen.
Projektet skola-arbetsliv delfinanserieras av EU-pengar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om