Varje dag arbetar Sven Yrvind i verkstaden på Baumansgatan. I slutet av augusti började han bygga en ny kanotformad båt som ska heta "Exlex canoe yawl".
Han har kommit en bra bit på väg redan. Skrovet är klart och laminerat på både in- och utsida.
Just nu håller Yrvind på med båtens "lunchrum", en plats där han kan sitta och äta och där det även finns förvaringsfack för mat och vatten. Här kommer det också att finnas små fönster.
– Den nya båten är spetsig i bägge ändar. Den är 6,27 meter lång och 1,40 meter bred, säger Sven Yrvind.
Den nya är 47 centimeter längre och 18 centimeter bredare än förra båten Exlex minor, men Yrvind förklarar att den nya skapelsen kanske till och med mindre invändigt än föregångaren eftersom den är formad som en kanot och därför får färre kvadratmeter.
Sven Yrvind har förbättrat tidigare konstruktioner och lärt sig av sina tidigare byggen.
Under förra seglatsen med båten Exlex minor bildades kondens inne i båten och det var så kallt och rått att han under en tid behövde ha på sig tre tjocka tröjor, två värmebyxor och dubbla sovsäckar under en filt för att hålla värmen.
Därför har han isolerat nya båtens luckor och även extraisolerat skrovet.
– Luckorna är vattentäta, som i en ubåt, med luftsluss, säger han.
Den nya båten är under ständig utveckling.
Yrvind har precis kommit fram till att seglen ska få en annan form än vad han tänkt förut. Dessutom kommer de två huvudmasterna att luta bakåt 20 grader. Båten får tre segel, de två största blir 3,5 kvadratmeter stora, vilket är lika stort som en optimistjolles segel. Inspiration har han hämtat från Ljungströmsriggen, Fredrik Ljungströms skapelse från 1933.
Yrvind gissar att båten är färdig om några år. Nu är han 82 år, fyller 83 i april.
– Det får ta den tid det tar, jag har ingen tidsplan.
Sven Yrvind ser till att hålla sig i form för att klara av en lång seglats. Han cyklar, springer, promenerar, gör armhävningar och tränar ryggen varje dag.
– I går stod jag i plankan i tre minuter och 15 sekunder, det är inte alla som klarar det.
Målet är att segla till Stilla havet via Uruguay. Yrvind vill runda Kap horn, Sydamerikas södra udde, och gå i land i Valdivia i Chile, en stad 70 mil söder om Chiles huvudstad.
Men det dröjer innan båten är färdigbyggd och seglatsen kan bli av. Vi återkommer med fler rapporter om Yrvinds nya båtbygge så småningom.