Men han sticker inte under stol med att det är svårt att driva butik med småskalig livsmedelsproduktion.
Nu har Almviks mathantverk bara varit igång med Västerviksbutiken i tre månader och än är det lite för tidigt att göra någon utvärdering, eller dra några slutsatser, tycker han.
– Generellt går försäljningen ner i januari månad men nu är ju läget mer osäkert än under ett normalt år. När vi öppnade i november kändes det lite skakigt och nu är det ännu värre, i synnerhet sett till elpriserna.
– Vi är inte någon stormarknad och säljer inte billiga produkter. Kvalitet och att vi gör allt från grunden själva är ju själva poängen. Kvaliteten tummar jag inte på. Då kan jag hellre göra något annat, menar Erik Askenberger.
Men så länge folk inte slutar att handla vill han fortsätta, betonar han.
– Vi måste ju försöka att vara optimistiska och tänka att det kommer att vända, att priserna kommer att gå nedåt och att det blir enklare att driva verksamhet igen.
Nu tar han sikte mot våren och sommaren eller "pinnglass-säsongen" som han kallar den.
– Det är min favoritperiod. Det är helt crazy vad man kan hitta på med glass. Man kan testa alla möjliga galna smakkombinationer.
– Våra följare på sociala medier kommer med önskemål och hittills har vi tagit fasta på, och testat, fyra av dessa förslag. Det är jättekul!
– Direktkontakten med kunderna betyder allt. Och vi kommunicerar hela tiden ut vad vi gör, hur vi gör och våra tankar kring mat och livsmedelsproduktion.