Styrmannen orsakade krocken

Klockan var 05:20 den 25 april 2006 och dimman låg mycket tät på havet utanför Västervik. Just när den 44-årige styrmannen på svenska lastfartyget m/s Tinto befann sig på bakre delen av bryggan för att sätta på lite tevatten hörde och kände han plötsligt en våldsam kollision.

Efter kollisionen på Östersjön utanför Västervik för exakt två år sedan gick fartyget m/s Tinto in till Västerviks hamn. Nu har dess styrman dömts för vårdslöshet till sjöss.Foto: Anders Steiner

Efter kollisionen på Östersjön utanför Västervik för exakt två år sedan gick fartyget m/s Tinto in till Västerviks hamn. Nu har dess styrman dömts för vårdslöshet till sjöss.Foto: Anders Steiner

Foto: Steiner Anders

Västervik2008-04-26 00:07
I den täta dimman, när ingen människa alls på Tintos brygga hade uppsikt framåt, hade det norrgående fartyget m/s Tinto i 10 knops fart rammat det danskregistrerade fartyget m/s Marina-S vinkelrätt i sidan midskepps på babordssidan.Marina-S fick stora skador under vattenlinjen av Tintos bulb och gick till botten på bara några minuter.Hela besättningen på Marina-S, en dansk kapten, en polsk styrman, en matros samt en kvinnlig rysk kock kunde snabbt räddas över till Tinto.M/s Tinto kom från vänster och var enligt sjöfartsreglerna väjningsskyldig. Nu har Tintos 44-årige styrman dömts till 80 dagsböter á 180 kronor för vårdslöshet i sjötrafik. I domen anser Kalmar tingsrätt att han på inte mindre än nio punkter brustit i gott sjömanskap till förebyggande av sjöolycka.Detta genom att:1) inte hålla tillräcklig utkik; 2) inte tillsett att en särskild utkik trädde till på bryggan i den täta dimman; 3) inte tillse att en särskild utkik var verksam när han själv var och kokade tevatten; 4) inte använda radarn på det mest effektiva sättet; 5) inte omedelbart informera den sovande befälhavaren om den nedsatta sikten; 6) inte sänka fartygets fart i tjocka, då man ska kunna stanna helt inom halva distansen för synvidden; 7) inte hålla en effektiv passning av VHF-radion; 8) inte avge långa mistsignaler vid nedsatt sikt; 9) inte effektivt lyssna efter mistsignaler avgivna från andra fartyg.Tintos styrman varken hörde eller såg det minsta före kollisionen. Han förnekar dock brott och hävdar att skulden i stället låg hos det andra fartygets styrman. Tintos styrman skyller också på att hans radar ska ha fungerat bristfälligt. Något som dock inte kunnat fastställas vid den tekniska undersökningen i efterhand.Den polske styrmannen såg på radarn att Tinto kom på skärande kurs redan på ett avstånd av 11 kilometer. När avståndet var 6,5 kilometer sänkte han farten till sex knop. Han ändrade även fartygets kurs 16 grader åt styrbord. Sikten var endast 50 meter.Den polske styrmannen berättar att han avgivit flera mistsignaler och dessutom tre gånger gjort varnings-anrop på VHF-radion före kollisionen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om