Man får ersättning för vägglöss i Västervik

En man som bodde på Västervik Resort fick en stuga med vägglöss i. Ärendet har nu behandlats av Allmänna reklamationsnämnden.

Annika Källmark är marknadsansvarig på Västervik Resort.

Annika Källmark är marknadsansvarig på Västervik Resort.

Foto: Ulrik Alvarsson

Västervik2022-02-06 18:00

Det var i somras som mannen och hans sällskap upptäckte att det fanns vägglöss i den stuga som de hade bokat vid Lysingsbadet, hos Västervik Resort.

I anmälan till Allmänna reklamationsnämnden yrkade han på ersättning med drygt 11 000 kronor för bland annat nya kläder, nya gardiner och hotellnätter. Han fick nämligen med sig lössen hem också.

Västervik Resort ordnade nytt boende och tvättade de drabbades kläder, totalt tio säckar. Den klagande uppger att flera kläder krympte och blev förstörda, men nämnden anser inte att det är bevisat.

Mannen ville ha 5 500 kronor för inköp av nya kläder, men får 2 000, då nämnden konstaterar att de drabbade ju fick behålla kläderna.

Den totala ersättningen som nämnden uppmanar företaget att betala till kunden stannar på drygt 5 000 kronor, och det är vad kunden nu får, enligt Annika Källmark, marknadsansvarig på Västervik Resort. Hon välkomnar beslutet. Eftersom de inte kunde komma överens om ersättningen, ville Västervik Resort att nämnden skulle få avgöra.

– Vi ville få en indikation på hur vi ska hantera skadedjur, vad som ligger på vilken part och så vidare. Vårt mål är alltid att ha en nöjd kund.

Under hennes 16 år på anläggningen har de varit väldigt förskonade från vägglöss och bara haft ett fåtal fall, max fem.

– Nu kan vi sätta en standard på hur vi ska hantera sådana ärenden i framtiden. Vi kommer att vara mer uppmärksamma vid våra inspektioner, nu när vi vet vad vi ska titta efter, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!