Storslam till Västervik i OS

Västerviksföretag har byggt alla båtar i Tornadoklassen.

Västervik2004-08-24 01:00
I de pågående OS-seglingarna avgörs i slutet av denna vecka vem som ska bli mästare i den olympiska klassen Tornado.
Redan nu kan vi avslöja att oavsett vem som vinner så kommer såväl guld, silver- som bronsmedalj att gå till Västervik.
I Tornadoklassen deltar 17 båtar från lika många länder.
Alla båtar i denna olympiska kappseglingsklass är byggda av Marström CompositeAB i Västervik.
I hela världen är det nämligen bara det företaget, vilket tills för bara någon månad sedan hette Sail Center, som tillverkar dessa snabbgående tävlingskatamaraner.
- Det blir kul för oss vem som än vinner. Jag känner nästan alla dessa kappseglare personligen, säger Göran Marström som själv är en gammal OS-seglare i Tornadoklassen.
Göran Marström har deltagit i fyra olympiska spel. Bäst gick det vid Moskva-OS 1980 då han knep bronset. Seglingarna genomfördes den gången i Östersjön, utanför Tallinn.
De svenska Tornadoseglarna Martin Strandberg och Kristian Mattsson låg på måndagsmorgonen på en blygsam 13:e plats av de 17 deltagarna i Tornadoklassen vid OS i Aten.
Bakom företaget Marström CompositeAB står sedan tjugo år vd Per Wärn och kompanjonen Göran Marström som ansvarar för produktutveckling.
Företaget låg tidigare i Åtvidaberg och hade då 26 anställda.
Idag har personalstyrkan vuxit till 35 personer, sedan tiotalet nya jobb tillkommit efter flytten till Västervik.
Namnbytet på företaget gjordes för att få större internationell genomslagskraft. Sail Center skulle ju lika gärna kunna vara ett företag i Singapore.
- Eftersom alla kappseglare världen över ändå alltid säger Marström om grejerna från Sail Center valde vi att byta namn, säger Göran Marström med ett belåtet leende på läpparna.
Tornadon har varit egen kappseglingsklass i OS sedan 1967.
Den ritades av engelsmannen Rodney March. Eftersom det är en entypsklass måste alla båtar se ut på samma vis, även om en del ändringar tillåtits under åren.
Den är mycket snabb, över 25 knop med vinden in från sidan, tack vare sin vikt på blott 165 kilo. Dess så kallade LYS-tal är 1,82. Handikappsiffran talar om att den är extremt snabb.
- Glädjande nog ska det för första gången bli en särskild flerskrovsklass i årets Byxelkroken , kappseglingen mellan Västervik och Byxelkrok på Öland.
- Där ska vi delta med ett par av vårt företags båtar. Totalt kan det säkert bli mer än tio deltagare i denna klass, säger Göran Marström förhoppningsfullt.
Vissa av dessa båtar klarar att segla sträckan Västervik-Öland på mindre än två timmar...
Marström CompositeAB bygger normalt en Tornado i veckan. Omkring 650 båtar har tillverkats hittills.
Bara sex av dessa finns i Sverige, resten har gått på export. En komplett utrustad Tornado kostar kring 200000 kronor.
- Vi bygger numera också en helt ny tävlingskatamaran, M20. Den är helt i kolfiber och väger bara 105 kilo. Den är ännu snabbare än Tornadon, säger Göran Marström.
Förutom snabba tävlingskatamaraner och upp till 35 meter långa, extremt lätta segelbåtsmaster i kolfiber, tillverkar det högtekniska Västerviksföretaget även byggsatser av det självstartande, motorförsedda segelflygplanet Windex1200 som då och då ses flyga högt över Västervik.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om