Stor trivsel på liten skola

Loftahammars skola ligger högt i topp enligt siffrorna från Skolpejl som visar att samtliga lärare är utbildade, och att det går 15 lärare på hundra elever om man drar ut elevantalet. VT besökte Loftahammar och pratade med personal och elever om trivsel och gungor.

Annika Bergström-Andersson är lärare för F-2 i Loftahammar och hon säger att arbetsplatsen är mycket trevlig.Foto: Anders Steiner

Annika Bergström-Andersson är lärare för F-2 i Loftahammar och hon säger att arbetsplatsen är mycket trevlig.Foto: Anders Steiner

Foto: Anders Steiner

Västervik2012-05-29 00:00

I Loftahammars skola går 31 barn i klasserna F till sex. Eftersom elevantalet inte är så högt har eleverna delats in i tre grupper: F-2, 3-4 och 5-6. En av eleverna heter Josefine Krüger. Hon går i tvåan och hon säger att skolan är bra. De gör en del utflykter med skolan och en dag varje vecka har de lektioner utomhus i den närliggande skogen. Där har de både skolarbete, matsäck och fri lek.

- Vi gör olika saker i skogen, en gång fick vi leta insekter och tälja, säger Josefine.

Josefines favoritämnen är matte, engelska och bild. Hon berättar att matten kan vara lite svår ibland, men att hon får bra hjälp av sin lärare. Att klasserna integreras med varandra tycker hon är bra, då träffas elever i olika åldrar och man blir vana vid varandra.

- Det är bra att vi är så få elever, jag kan namnen på alla i skolan.

En negativ sak kommer hon på, det är att gungorna inte är bra. När Loftahammars gungor skulle slängas fick de Loftas gamla gungor och Josefine säger att de är dåliga.

- De är så långsamma, det är aldrig någon som gungar på dem.

Annika Bergström-Andersson har jobbat i Loftahammar skola sedan början av 80-talet. Hon är lärare för F-2 och säger att de har ett ganska konstant lärarlag som jobbat tillsammans länge.

- Det är en trevlig arbetsplats. Det är nog en kombination av ett bra föräldrastöd och vetgiriga barn som är positiva till skolan.

I dag jobbar tre lärare, en förskolelärare och en fritidspedagog på skolan. Annika Bergström-Andersson säger att spännvidden mellan barnen blir ganska stor eftersom klasserna är sammanslagna. För henne är det positivt, hon har bara jobbat på små skolor och är van vid åldersintegrerat lärande.

- Vi har en bra arbetsmiljö och lärarlaget har samma grundtänk. Det är det som gjort att vi stannat och att vi trivs.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om