Stor kampanj ska få fler att välja "streamad värme"

Över hälften av alla hushåll i Västerviks kommun har fjärrvärme. I en ny kampanj myntas nu ett nytt begrepp för uppvärmningssystemet – som snarare för tankarna till Netflix.

Torbjörn Swahn, Rickard Wester, Annelie Johansson och Bengt Ankarvall utanför Västervik Miljö & Energis reception. Bolaget har satsat på en ny informationskampanj för att öka kundernas kunskap om fjärrvärmesystemet.

Torbjörn Swahn, Rickard Wester, Annelie Johansson och Bengt Ankarvall utanför Västervik Miljö & Energis reception. Bolaget har satsat på en ny informationskampanj för att öka kundernas kunskap om fjärrvärmesystemet.

Foto: Caroline Petersson

Västervik2022-01-29 07:00

I reklamfilmen som möter många Västerviksbor som går in på Facebook, Youtube eller Aftonbladet berättar en pappa entusiastiskt för sina döttrar att han skaffat en streamingtjänst. "Äntligen", tycker tjejerna, tills de inser att det inte handlar om film och tv-serier utan om fjärrvärme – vatten som värms upp centralt för att sedan strömmas ut till hushållen genom ett rörsystem. Streamad värme, helt enkelt. 

Filmen är en del av den kampanj som Västervik Miljö & Energi nyligen lanserat. Samtidigt har man tagit fram en ny sajt, Glokalt, där man kan lära sig mer om hur systemet fungerar. 

undefined
Annelie Johansson är marknadschef på Västervik Miljö & Energi.

– Det finns ett nationellt behov av att kommunicera fjärrvärme och förflytta det varumärket framåt, säger Annelie Johansson, marknadschef på bolaget. 

Målet är att öka kunskapen hos de befintliga kunderna, men också att få fler att välja fjärrvärme. Man trycker framför allt på att det är enkelt, tryggt – och klimatsmart. Rentav det klimatsmartaste valet en husägare kan göra, enligt bolagets kvalitets- och miljöansvarige Rickard Wester. 

– Ja, det vill jag påstå att det är. Kan man välja fjärrvärme är det det bästa alternativet miljömässigt. 

Varför är det viktigt att kunden är välinformerad, räcker det inte med att de väljer fjärrvärme?

– Jag tror personligen att miljö- och klimatfrågorna blir mer vardagliga i hemmen, vid middagsborden, då vill man kunna motivera varför man valt det ena eller andra alternativet, säger vd:n Torbjörn Swahn. 

I dag värms 3 200 fastigheter i kommunen upp av fjärrvärme, varav 2 600 är privatpersoner med villor. Med andra ord har lite drygt hälften av alla hushåll i Västerviks kommun fjärrvärme. I de områden där nätet finns i gatorna är siffran 90 procent. En jämförelsevis hög siffra, enligt Bengt Ankarvall, som är affärsområdeschef för fjärrvärme. 

undefined
Bengt Ankarvall är affärsområdeschef för fjärrvärme.

Hur har utvecklingen sett ut de senaste åren? 

– Vi får nya kunder i år, och vi drar också en ny ledning uppe i Gamleby till två stora kunder. Vi har märkt en tilltagande efterfrågan de senaste åren. 

En orsak till det kan, enligt Ankarvall, vara att man vill ha ett tryggt alternativ med förutsägbara priser i tider med stora svängningar på elmarknaden. 

Hur mycket har ni satsat på den nya kampanjen, i pengar?

– Kostnaden för den nya kampanjen täcks inom bolagets marknadsföringsbudget, säger Annelie Johansson. 

Tre klimatsmarta tips

Ett av Västervik Miljö & Energis viktigaste uppdrag är att hjälpa privatpersoner att leva klimatsmart. Rickard Wester, kvalitets- och miljöansvarig, listar tre tips på hur du kan åstadkomma störst effekt: 

1) Har du bil, välj miljövänliga bränslen, som biogas eller el. 

2) Har du hus och kan värma upp det med fjärrvärme, gör det. 

3) Tänk efter innan och när du handlar. Laga gamla saker, köp färre grejer, och när du handlar, köp sådant som håller. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!