Mats Thorsman, ordförande för Fastighetsägare i Västervik, säger att fastighetsägarna samlar medlemsavgifterna i en kassa och använder pengarna för att utveckla stadskärnan. Att coronaviruset började spridas gjorde att de inte längre visste vad de skulle satsa pengar på. Då började en idé om ett stödprojekt att ta form, för att hjälpa lokala butiker under krisen.
Initiativet med hemkörning, som vi skrev om förra veckan, är en del i detta.
Arbetet med att utveckla den digitala handeln är en nödvändig trend som enligt Mats Thorsman är här för att stanna. Därför inrättades ett nytt system för att hjälpa lokala butiker att utvecklas digitalt.
– Vi sätter bollen i rullning, sedan är det upp till butiksinnehavarna hur det utvecklas, säger Mats Thorsman.
I e-handelsportalen, som finns på vastervik.com, är det märkbart att butikerna kommit olika långt i digitaliseringen.
Den lokala inredningsbutiken Boligheter är stark på sociala medier och personalen har arbetat digitalt under många år. Via deras webbshop kan kunderna förutom att shoppa, även kolla lagersaldo och boka produkter berättar Anna Dahl som äger och driver Boligheter.
– Vi jobbar aktivt med e-handel och det har en stor betydande roll i vår verksamhet, säger Anna Dahl.
Mats Thorsman säger att digitaliseringen är en process för alla och menar att stödprojektet har stor potential.