Steg, hopp! Steg, hopp!
Projektarbete mynnar i dansuppvisning.
Foto:
? Vi tänkte ha flera dansgrupper och göra ett skriftligt arbete, säger Sofie Rooth.
Men som ett projektarbete inom gymnasiets ramar blev det lite väl mycket, så nu arbetar hon tillsammans med Sofie Helgesson och Emma Johansson ?bara? med en dansgrupp.
Gruppen som består av 13 flickor i 10?12-årsåldern har träffats varje torsdag med start första veckan efter höstlovet. Tillsammans arbetar de med två danser, en streetdans till Justin Timberlake och en mer orientalisk till Gwen Stefani. Det 17 februari kommer de att ha uppvisning på Centrumgården för föräldrarna, så det börjar närma sig nu och i.dag har Sofie, Sofie och Emma med sig kläder för att visa upp.
Flickorna fnissar och provar tunna kjolar och nätlinnen framför spegelväggen.
? Vi har lagt ner mycket arbete för vi har behövt träffas och göra danser, säger Sofie Rooth.
Det mesta av det arbetet har de faktiskt lagt ner utanför skoltid.
? Vi är oftast hemma hos någon av oss och försöker komma på danserna ? så det blir ganska trångt, säger Sofie Helgesson.
Valet av ämne för projektarbetet var inte särskilt svårt.
? Vi har alla varit intresserade av dans innan, säger Emma Johansson, själv har hon dansat sedan hon var fyra år.
När träningen kommer igång ställer flickorna upp sig i rader bakom Sofie och Sofie. Emma sköter musikanläggningen som ger oss Gwen Stefanis What you waiting for, precis som radion också gör flera gånger om dagen.
? Så börjar vi med att rulla ner, säger Sofie Rooth och rullar axlarna bakåt.
Flickorna rullar med axlarna, vrider på huvudet och sträcker på armarna. Höfterna vickar och rullar fram och tillbaka.
I.dag blir det ingen stretching eftersom de vill hinna med så mycket dans som möjligt, så här nära inför uppvisningen.
Flickorna svischar två och två på diagonalen över golvet.
? Steg, hopp! Steg, hopp! instruerar Sofie Helgesson.
De slår med höger pekfinger på vänster armled, där klockan sitter, samtidigt som de tar sig framåt med breda steg.
När tjejerna lade arbetet på en mer rimlig nivå än de först tänkt har det gått rätt bra. Lite problem hade de med att få tag i deltagare, men när de åkte runt till kommunens mellanstadieskolor för att prata om sitt projekt fick de ihop en grupp.
? Det har gått bra. De har lärt sig bra, även om det varit lite svårt med rytm ibland. Men de är inte så gamla, säger Sofie Rooth.
Och Sofie Helgesson håller med.
? Jag blev förvånad över att de lärde sig så fort, säger hon.
Men de konstaterar att gruppen var lite tyst i början.
? Men det är väl det att det är svårt att komma in i en ny grupp ? då vågar man inte, säger Emma Johansson.
Pratet har det i alla fall blivit bättre med och nu strömmar flickorna fram över golvet i danslokalen med rörelser som det snart är dags att finslipa inför föreställningen.Fotnot: Alla gymnasieelever genomför ett projektarbete under sitt tredje år. Detta ska förutom planering och genomförande innehålla dokumentation. För att få en teoretisk bakgrund skriver Sofie Helgesson, Sofie Rooth och Emma Johansson också ett arbete om ledarskap och pedagogik.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!