Statliga jobb hotade i Västervik – men minister avböjer möte

För drygt ett år sedan skrev Västerviks kommunalråd Harald Hjalmarsson (M) till socialtjänstministern och efterlyste ett möte om framtiden för Försäkringskassans avdelning för bilstöd.
Det nekades, med hänvisning till att betänkandet i frågan nu är ute på remiss.

På Försäkringskassans kontor i Västervik finns en nationell enhet som arbetar med bilstöd. Kommunalråd Harald Hjalmarsson (M) är angelägen om att tjänsten inte centraliseras och arbetstillfällen försvinner.

På Försäkringskassans kontor i Västervik finns en nationell enhet som arbetar med bilstöd. Kommunalråd Harald Hjalmarsson (M) är angelägen om att tjänsten inte centraliseras och arbetstillfällen försvinner.

Foto: Ulrik Alvarsson

Västervik2025-01-22 03:00

Nyheten i korthet

  • Västerviks kommunalråd Harald Hjalmarsson (M) har blivit nekad ett möte med socialtjänstminister Camilla Waltersson Grönvall (M) om framtiden för det statliga bilstödet.
  • Hjalmarsson är orolig för att centralisering av statliga jobb till Stockholm kan påverka Västervik negativt, där bilstödsverksamheten skapar arbetstillfällen.
  • Han menar att verksamheten har effektiviserats sedan den flyttades till Västervik och att det är lättare att rekrytera personal till mindre orter.

Flera år har gått sedan Försäkringskassans generaldirektör gav regeringen i uppdrag att utreda framtiden för det statliga bilstödet, vilket alltså riskerar att hota ett antal statliga arbetstillfällen i Västervik.

– Jag förstod direkt att även Västervik skulle kunna påverkas och därför har jag lyft frågan på politisk nivå, säger kommunalråd Harald Hjalmarsson (M).

För drygt ett år sedan skrev han till socialtjänstminister Camilla Waltersson Grönvall (M) och efterlyste ett möte i frågan. I brevet tryckte han på hur angeläget det är att Västervik kan behålla de statliga arbetstillfällen som bilstödsverksamheten innebär. 

Nu har han fått svar, och ministern låter via sitt kansliråd meddela att hon avböjer ett möte i frågan, med tanke på att ett betänkande i frågan just nu bereds i regeringskansliet.

undefined
Harald Hjalmarsson (M).

Harald Hjalmarsson har inget emot utredningen i sig, men tycker att det är viktigt att hans synpunkter tas tillvara.

– Jag tror att regeringen måste vara försiktig med att centralisera statliga jobb till huvudstaden. Just nu finns det en tendens att fler sådana funktioner hamnar i Stockholm och det är inte bra. 

Han menar att verksamheten effektiviserats rejält sedan tjänsten utlokaliserades till Västervik. Det skedde i efterdyningarna av Electroluxfabrikens nedläggning 2004, då de lokala politikerna, med Hjalmarsson i spetsen, uppvaktade makthavare och företag för att skapa nya arbetstillfällen till Västervik. Ett nytt storfängelse, Skatteverkets rot- och ruthandläggning och Försäkringskassans handläggning av bilstöd, var några av de verksamheter som hamnade i Västervik och som gjorde att fallet trots allt inte blev så hårt.

undefined
På Försäkringskassans kontor i Västervik finns en nationell enhet som arbetar med bilstöd. Kommunalråd Harald Hjalmarsson (M) är angelägen om att tjänsten inte centraliseras och arbetstillfällen försvinner.

Exakt vad det skulle innebära om bilstödet försvinner från Västervik vet han inte riktigt. Bara att arbetstillfällen går förlorade.

– När vi startade anställdes ett 30-tal handläggare, nu är det betydligt färre. Så det har redan rationaliserats och därför tycker jag inte att det skälet håller som argument för att centralisera. 

Han pekar på faktorer som att det är lättare att rekrytera folk till mindre orter med tanke på kostnadsläge och bostadssituation. Men också på att personalomsättningen inte är lika hög här – vilket bidrar till att bibehålla en högre kompetens på arbetsplatsen.

– Jag är kanske partisk men jag skulle vilja påstå att bilstödsfunktionen i Västervik fungerar väldigt effektivt och att vi har hög kompetens här, säger han.

Utredningen om bilstödet

Det statliga bilstödet riktar sig till personer med en varaktig funktionsnedsättning, som exempelvis kan få bidrag för inköp och anpassning av fordon efter de egna behoven.

I juli 2022 beslutade regeringen att se över regelverket och ansvarsfördelningen för handläggningen. Detta mot bakgrund av att nyttjandet av bilstödet under de senaste åren minskat rejält. En särskild utredare tillsattes.

Nu har betänkandet Ett enklare bilstöd (SOU 2323:81) kommit och är ute på remiss fram till i mitten av april. I utredningen föreslås bland annat att administrationen för bilstöd ska överföras från Försäkringskassan till Trafikverket.

Källa: Regeringen.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!