– Det är ett dråpslag för våra pendlare. Om detta blir verklighet kommer vi inte ha någon tågtrafik efter 2029.
Kommunalråd Harald Hjalmarsson, M, är starkt kritisk till förslaget och menar att med en slutstation som inte ligger vid den nya centralstationen i Steninge kommer resan bli för omständlig för de som reser från Västervik.
– Varken Tannefors eller Hackefors är fullgott. Tjustbanan och Stångådalsbanan måste ha angöring till den nya stationen, annars kommer färre att åka och de kommer att välja buss eller egen bil istället.
Hjalmarsson säger att han är medveten om att det är vissa problem med tågtrafiken idag, men att man nu i alla fall kommer till stationen och direkt kan resa vidare både norrut och söderut.
– Om de ändrar kommer man få kliva av tåget vid en hållplats, byta till buss och sen åka in till stationen för att kunna åka vidare. Det kommer folk inte att gå med på.
– Vad vi önskar är kortare restid för att underlätta pendling. Vi är aktiva i den frågan och samverkar med övriga kommuner som berörs och har kontakt med trafikutskottet, ministrar och Trafikverket. Jag tror det behövs en investering, men tyvärr kan inte Västerviks kommun investera i Linköpings kommun.
– Vad jag hoppas att det kan leda till, som skulle vara positivt, är en upprustning av väg 35.
Angelica Katsanidou (S), regionstyrelsens ordförande, ser inte heller positivt på det nya förslaget:
– Vi jobbar för att Tjustbanan och Stångådalsbanan ska byggas ihop med den nya stationen i Linköping. Lyckas vi inte med det så skulle jag säga att det är tack och godnatt för våra regionala tågbanor.
– Jag är tveksam till att folk kommer vilja göra resan med de extra byten det skulle innebära och det kommer även ta längre tid. Jag har svårt att se att tåget skulle överleva en sådan utveckling.
Regionstyrelsen vill att Tjustbanan ska gå direkt till den nya stationen, men för det krävs att regeringen hjälper till med de resurser som behövs, menar Katsanidou.
– Vi jobbar mycket med diskussioner med Linköpings kommun och Trafikverket, och försöker få till samtal med ministern i ärendet. Det vore också dumt ur ett beredskapsperspektiv att kapa järnvägssystemet, när vi befinner oss i ett läge där vi ska rusta upp Sverige.