Sprickan visar sig än en gång

Den gamla stridsyxan mellan Västervik och Oskarshamn har grävts fram igen. Sprickan när det gäller Gotlandstrafiken är total. Den här gången verkar det som om Peter Wretlund, kommunalråd i Oskarhamn har Gotlänningarna med sig. De sågar Rikstrafikens förslag till förändringar i Gotlandstrafiken.

Sprickan är tydlig igen. "Fredsfördraget" med standarbyten som gjordes för fem år sedan vid kommungränsen ser inte ut att gälla längre..
Montagebild: Magnus Glans

Sprickan är tydlig igen. "Fredsfördraget" med standarbyten som gjordes för fem år sedan vid kommungränsen ser inte ut att gälla längre.. Montagebild: Magnus Glans

Foto: Glans Magnus

Västervik2010-01-14 18:00
Det är dagen efter det som man på Gotland och i Oskarshamn kallar för chockbeskedet från Rikstrafiken: Att Västervik finns både som ett enhamn- och tvåhamnsalternativ för Gotlandstrafiken. Detta på grund av kortare resväg och därmed mindre miljöpåverkan. Men kritiken från Gotland och Oskarshamn lät inte vänta på sig. Allra tydligast är hamnchefen Claes Winkvist, som helt dömer ut Västervik som ett alternativ. Han hade läst kommunalrådets uttalanden i VT:- Jag håller inte med om att Västervik skulle klara Gotlandstrafiken. För att komma in med större båtar måste Tallskärshålet sprängas, och att ta ta bort två miljoner kubikmeter sten blir inte billigt. Sedan måste man bygga nya ramper och kajer.Claes Winkvist uppskattar att jobben med en ny färjeterminal i Västervik skulle kosta runt en halv miljard kronor.- Regionförbundet borde tydligt peka ut vilken hamn som ska sköta Gotlandstrafiken. Infrastrukturen är betydligt bättre i Oskarshamn. Vi bygger en ny färjterminal och det är inte lika lång infartsväg som i Västervik. Sist jag var i Västervik körde jag fel och fick åka över torget, det är inte helt lätt att hitta fram.Kommunalrådet i Oskarshamn, Peter Wretlund har än en gång hamnat på kollisionskurs med sin kollega i Västervik. - Jag tycker det är tråkigt att två grannkommuner ska behöva gräla. Men det är inte Västervik som är boven, Rikstrafiken jobbar på ett märkligt sätt utan vilja att föra en dialog. Man lägger ett vått täcke över hela grannskapet, säger Peter Wretlund.Han säger sig vara trygg inför det kommande beslutet om Gotlandstrafiken. Snart drar kommunen igång bygget av den yttre hamnterminalen för drygt 200 miljoner kronor.- Man måste se till helheten. Vår fördel är en bra infrastruktur, jag tror inte man kommer att lämna oss.På Gotland sågar man Rikstrafikens förslag totalt.- Förslaget gynnar inte goda kommunikationer med fastlandet, utan går snarare åt andra hållet. Det är oerhört förvånande och går rakt emot all strävan till utveckling på Gotland, säger Jan-Eric Nilsson, vd på Gotlandsbolaget, till Gotlands Tidningar.Eva Nypelius (C) kommunstyrelsens ordförande säger till Gotlands Allehanda att hennes förtroende för Rikstrafiken är lika med noll.-Jag blir så upprörd, vi får alltid kämpa för att behålla nivån på den trafik vi har. Vi fick snabba färjor och fler turer. Idag ser vi effekten av den förbättringen. Man tar inte hänsyn till Gotlands utveckling.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om