Mariefred, Gnesta, Kungsbacka, Mölndal, Härryda… I många kommuner runt om i Sverige har det de senaste åren varnats för de Stockholmsbaserade bolagen VVS-tjänst Norden eller Ventilation & VVS-Tjänst Norden.
Förra veckan ringde personer från samma företag upp Västerviksbor och försökte sälja in avloppsspolningar med tveksamma metoder. Bland annat påstod man sig utföra uppdrag åt kommunen, trots att det inte stämmer. Företaget har inget samarbete med kommunen över huvud taget.
Samma tillvägagångssätt ska VVS-tjänst Nordens representanter ha använt när de ringde boende i Gnesta och Nyköping för två år sedan, något som Nyköpings kommun gick ut och varnade för.
Ett år senare berättade Eskilstuna-Kuriren om boende i Mariefred som blivit uppringda och fått samma erbjudande, även om man denna gång inte hade några uppgifter om att de sagt sig samarbeta med kommunen.
Norra Halland rapporterade samma år om att någon som sa sig representera VVS-tjänst Norden ringt olika fastighetsägare i Kungsbacka och erbjudit sig att spola avloppsledningar för kommunens räkning, trots att man inte hade något samarbete med kommunen.
När vi varit i kontakt med VVS-Tjänst Norden och Ventilation & VVS-Tjänst Nordens vd Karl Söderhäll har han tillbakavisat kritiken. "Det tillvägagångssätt du beskriver nedan är inget vi känner till. Vi samarbetar inte med någon kommun utan vi är ett fristående bolag vilket vi även är tydliga med i vår kommunikation", skriver han i ett mejl.
Till Konsumentverket har företaget blivit anmält åtminstone fem gånger, enligt myndighetens presstjänst. Samtliga anmälningar handlar om vilseledande marknadsföring. "De ringde och sa att de skulle komma och spola mitt avlopp och att man var tvungen att göra det enligt den nya lagen", skriver en av anmälarna. "Blev uppringd i morse av en företrädare för ett företag som sa att en granne på gatan har haft en akut spolning av ledningsnätet. De sa att kommunen rekommenderar att man ska spola ledningarna regelbundet. Kristianstad kommun har gått ut nu i tidningen och varnat för företaget", skriver en annan.
Något tillsynsärende har inte öppnats ännu.
– I fjol fick vi in över 27 000 anmälningar och vi måste prioritera var vi sätter in våra resurser, säger Hans Lundin på Konsumentverkets presstjänst.
Han betonar dock att det inte betyder att saken på något vis är nedlagd.
Enligt Robert Loeffel, presstalesperson på Polisen region syd, verkar den här typen av företag ofta i en juridisk gråzon. I de flesta fall blir det hela ingen polisiär fråga, även om en försäljare ljugit för kunden.
– Företagen kan hävda att det skett en missuppfattning, det är jättesvårt att bevisa någonting. Ofta blir vår bedömning att det är en civilrättslig fråga, och då kan man ta kontakt med en jurist. Men summorna det handlar om är ofta några tusenlappar, och en juridisk process kan vara oerhört kostsam.
Det man kan göra från polisen eller kommunens sida, enligt Robert Loeffel, är att gå ut och varna för oseriösa hantverkare. Det är också något som både kommunen och polisen gör när de får höra om företag som verkar använda oschyssta försäljningsmetoder.
– Men oftast kommer man inte på detta efter någon vecka, och då kanske kunder redan ingått avtal med företaget.
Enligt Västervik Miljö & Energi är tjänsten de erbjöd flera Västerviksbor, avloppsspolningar, oftast inte något som behövs.
– Om vi på VME märker att en anläggning behöver underhåll för att den orsakar problem i vårt nät så hör vi av oss till fastighetsägaren, uppgav affärsområden Suzan Nilsson förra veckan.
På Ventilation & VVS-Tjänst Nordens hemsida framgår att företaget även utför skorstensrenoveringar och rengöringar av imkanaler (vid spisfläkten).
Jacob Dahlqvist, som jobbar med brandförebyggande arbete på räddningstjänsten, säger att det är bättre att prata med sin ordinarie sotare om man vill ha någon typ av säkerhetskontroll av sin spisfläkt eller skorsten.
– Den ordinarie sotaren ringer aldrig och säger "kan vi komma imorgon", de har aldrig kort varsel som de här företagen.
Det finns inget lagkrav på att rengöra imkanaler, men det kan vara bra att göra det då och då, enligt skorstensfejarteknikern Tobias Ring. När det gäller skorstenarna kontrolleras de regelbundet av de sotare som kommunen har avtal med, det är lagstadgat.
– Eldar man i en eldstad kommer vi ut automatiskt.