Speditören som jublar över nya färjetrafiken
Stefan Johansson som driver Interexpress i Västervik jublar över beskedet om den nya färjelinjen.- Det bästa som kunde hända mitt i semestern, säger han.
Jublar över färjelinje. Stefan Johansson, speditör, som driver Interexpress i Västervik jublar över den nya färjelinjen. Varje vecka räknar han med att skeppa över 50 trailers till Baltikum.Foto: Matilda Ahl
Foto:
- Jag tror det var i maj som jag kontaktades av det nya rederiet (Baltic Scandinavian Line) som kund. De kontaktade vårt kontor i Tallinn och jag råkade vara på plats just då.
- De ville ha mig som kund och att jag skulle dra våra trailers över Kapellskär. Varför Kapellskär, undrade jag. Kör på Västervik i stället, det skulle vara mycket bättre för mig, berättade jag för dem vid den träffen. De tyckte att det var för lång restid och därmed för få resor. Tydligen har de tänkt om och det är jag överlycklig för.
Stefan Johansson från Hyttan driver Interexpress i gamla Bilspeditions lokaler på Lunnargatan i Västervik med lokalkontor i Malmö och Tallinn. Tidigare hade han Göteborg som bas för sin verksamhet men när Västervik fick en färjeförbindelse med Ventspils flyttade han hem verksamheten och är i dag den ende speditören med säte i Västervik. I Västervik finns 10 anställda, i Malmö två och fyra i Tallin. Det är i huvudsak trafikdirigerare som styr trailers över hela Europa.
- Vi drar trailers till Spanien, Portugal, Italien och Tyskland men Baltikum är störst. Och jag räknar stenhårt med att vi kommer att ta nya marknadsandelar i och med att färjan går på Västervik.
- Vår konkurrenskraft kommer att öka, vi får lägre kostnader. Vi har egen terminal och kan göra omlastningar. Vi kan även bara skicka över en trailer och ha en dragbil på andra sidan.
- Nu drar vi våra trailers till Kapellskär, om en dryg vecka får vi bara några kilometer till färjeläget.
Varje vecka drar han över 35-55 trailers till Baltikum. Mest till Estland följt av Litauen, Lettland och Ryssland. Han kommer även i fortsättningen att utnyttja linjen via Kapellskär.
- Ja, för det gods som lastas i Dalarna och norrut. Men för marknaden i Småland och söderut är den nya färjan perfekt.
- Jag räknar med att vi ska öka 20-25 procent det kommande året.
Redan från starten den 23 augusti räknar Stefan Johansson med att ha tio vagnar ombord på m/s Via Mare. Ett antal som han snabbt hoppas kunna öka på. Interexpress ombesörjer industritransporter och styckegods.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!