Specialstillstånd räddade pappersbruk
Foto: MAGNUS GLANS Tack vare att Banverket gav Tågab specialtillstånd att med sitt godståg trafikera Tjustbanan trots att alla säkerhetssystemen var utslagna, så kunde Stora Ensos pappersbruk i Skoghall utanför Karlstad få sina efterlängtade leveranser av pappersmassa från Västerviks hamn.
Foto:
Sedan stormen slagit ut järnvägen mellan Västervik och Linköping sent på lördagskvällen hotades det stora Skoghallsverket av ett kostsamt driftstopp.
? Vi fick i det läget ett specialtillstånd av Banverket att köra vårt tågset på sträckan. Skoghallsverket var ju i desperat behov av sin råvara, säger vd Lars Yngström på Tågåkeriet i Bergslagen.AB (Tågab).
I efterhand har både Tågab och Banverket fått beröm av bland annat Stora Enso och VLI i Västervik för sitt snabba agerande.
På måndagkvällen kunde Tågab därför köra ned ett större tågset till Västervik för att lasta den pappersmassa som kommer med fartyg till Västervik från Finland. Tidigt på tisdagsmorgonen gick färden norrut igen, med cirka 720 ton pappersmassa.
? Banverket var mycket smidiga att samarbeta med och kunde snabbt ta fram den dispens som erfordrades. Formellt är ju sträckan mellan Västervik och Linköping helt stängd, säger Lars Yngström.
Tjustbanan var ännu på tisdagen stängd. Då var fortfarande hela säkerhetssystemet av typen radioblockering utslaget, medan alla nedfallna träd däremot var borta redan på måndagskvällen.
Färden till och från Västervik var både dramatisk och tidskrävande.
? Det tog över fyra timmar i vardera riktningen. Högsta tillåtna fart var 40 km/tim, berättar lokföraren Urban Lavén som tillsammans med lokförarkollegan Tobias Karlsson körde det kraftiga dieselloket.
? Trots att vi var två lokförare fick vi också ha med oss en speciell vägvakt från Banverket. En av oss lokförare och vägvakten fick hoppa av och stoppa trafiken vid varje vägkorsning. Inga vägskyddsanläggningar i form av bommar och ljus fungerade heller.
För varje station tågsetet kom till fick personalen stanna och ringa.
? I Falrum var det stora problem. Där fick vi haffa en bil och köra runt lite tills vi fick täckning på mobiltelefonen, säger Urban Lavén.
Tåget kunde inte lasta fullt med pappersmassa i Västervik. Det var nämligen alltför halt på rälsen. Man var rädd att bli stående med slirande hjul i backen
? Massor av granbarr låg kvar på banan från alla nedfallna träd. Det var såphalt. Speciellt i en lång uppförsbacke söder om Åtvidaberg vid färd mot Linköping, berättar Urban Lavén.
Han berättar att det kändes väldigt spöklikt att köra tåget mellan Linköping och Västervik denna gång.
? Det var kolsvart överallt där det brukar lysa längs banan.
Sent på tisdagskvällen återkom Tågab till Västervik för att hämta mera pappersmassa, sedan man fått ett nytt specialtillstånd av Banverket.
Varje last räcker inte längre än till ett och ett halvt dygns produktion på Skoghallsverket.
Banverkets villkor för att efter dispens få köra tågset på en bana som helt saknar säkerhetssystem och därmed formellt är stängd, är att det får finnas en endast en ?rörelse? på banan åt gången på den aktuella banan.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!