Videon är inte längre tillgänglig
Uttjänta sliprar byttes och rälsen rätades upp så det var en förhållandevis mycket hög standard på den olycksdrabbade sträckan.
- Vad urspårningen beror på vet vi inte, två parallella utredningar har inlett. Dels en från tågåkeriet i Bergslagen, dels Trafikverkets egen. Vi måste avvakta innan vi säger något om orsaken, säger Jonas Bruce, Trafikverket.
- Min bedömning är att vi kommer att vara färdiga till torsdag vid lunchtid.
Det var i fredags eftermiddag som godståget körde från Västervik och norrut, strax före stationen i Nelhammar, som ligger mellan Ukna och Falerum i Uknadalen, spårade fyra av vagnarna ur.
- En av vagnarna blev illa åtgången, säger Jonas Bruce. De övriga klarade sig bra. När vagnarna tippade så blev det mindre skador på en lastbil som stod parkerad intill spåret. Skadorna ska vi självfallet reglera. Det blev inga person- eller miljöskador.
Just nu har rälsen brutits upp på en sträcka av 360 meter och där kommer nya sliprar och ny räls att läggas ut.
För två år sedan inträffade en liknande olycka norr om Gamleby. Är banan i så dåligt skick att den inte håller för godstransporter av det här slaget?
- Utredningen får visa exakt vad den här händelsen beror på, säger Jonas Bruce. Jag anser att vi har en acceptabel standard på Tjustbanan, men underhållsbehovet är stort.
- Just här hade vi, som sagt, såväl riktat spåren som bytt sliprar så på den aktuella sträckan måste vi betrakta standarden som hög.