Sökes: Unga företagare och lönsamma branscher

En allt större del av länets befolkning utgörs av äldre. Det, i kombination med att få lönsamma branscher söker sig till Västervik, ligger bakom de låga tillväxtsiffrorna.

Att en större del av befolkningen blir äldre är en utmaning för tillväxten, och det är viktigt för företagare att tänka på framtiden. "Generationsväxlingar eller företagsförsäljningar leder till ett föryngrat näringsliv, fler arbetstillfällen, och högre tillväxt", säger Thomas Eriksson, vd på Västervik framåt.

Att en större del av befolkningen blir äldre är en utmaning för tillväxten, och det är viktigt för företagare att tänka på framtiden. "Generationsväxlingar eller företagsförsäljningar leder till ett föryngrat näringsliv, fler arbetstillfällen, och högre tillväxt", säger Thomas Eriksson, vd på Västervik framåt.

Foto: Lotta Gometz

Västervik2022-04-09 14:01

Tjänsteföretag såsom tekniska konsulter är underrepresenterade i Västervik. Det kan påverka tillväxtrankingen. 

– De branscherna ligger bättre till lönsamhetsmässigt, och är lättare att skapa tillväxt i. Men här kan Västervik vara en framtida vinnare, säger Thomas Eriksson, vd på Västervik framåt, som arbetar med att öka näringslivets tillväxt.

– Just de branscherna är ganska platsoberoende, och pandemin har visat att om man trivs här så är det möjligt att jobba här.

Enligt Eriksson är tillväxtkriterierna från kreditupplysningsföretaget SYNA – som rankar kommuners tillväxt – främst en ögonblicksbild.

– Jämför vi med oss själva har Västervik haft en positiv företagsutveckling och en bra etableringsgrad de senaste åren.

En utmaning är dock att länets befolkning – och företagare – i allt högre grad utgörs av äldre personer. Fler och fler närmar sig pensionsåldern, och företagare behöver tänka på företagets framtid i god tid. Dessutom skulle fler yngre företagare behövas.

Enligt kommunalråd Dan Nilsson (S) finns det större tillväxtpotential i andra branscher än besöksnäringen. Eriksson påpekar att det är viktigt att komma ihåg att de flesta företagare är vanliga människor – som har sin egen försörjning i fokus. 

– Det är farligt att tänka att man satsat "fel". Västerviks varumärke handlar om vår sköna livsmiljö, och då kan vi dra nytta av det positiva i besöksnäringen utan att ställa olika branscher mot varandra.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!