Sofia fick luren rakt i örat

Sofia Isaksson på Skeppargatan i Västervik är förbannad. På Telia. Hennes gamla telefonnummer hon haft i snart 40 år finns helt plötsligt inte längre. Både internet och telefonen är död. - Jag är vansinnig på Telia, jag förstår inte hur man kan behandla kunder på det här viset, säger hon.

Sofia och Anders Isaksson i Västervik är minst sagt irriterade på Telia.som inte kan koppla tillbaka Internet förrän den 9 december.Foto: Ellen Kindstrand

Sofia och Anders Isaksson i Västervik är minst sagt irriterade på Telia.som inte kan koppla tillbaka Internet förrän den 9 december.Foto: Ellen Kindstrand

Foto: Ellen Kindstrand

Västervik2009-12-01 06:47
Sofia är så arg så hon nästan skakar. Det var förra måndagen som det blev fel. Hon och maken Anders skaffade att Telia Smart-abonnemang i april och allt har fungerat bra fram till nu. Internet gick ner och därmed även den fasta telefonin, så kallad IP-telefoni, som går via nätet. - Sedan dess har jag ringt från min mobil varje dag och fått än det ena och än det andra svaret från Telia. De har varit rent ut oförskämda mot mig och slängt telefonen i örat på mig. Och det tål jag bara inte, säger Sofia.Ett besked hon fick från Telias kundtjänst var att en annan operatör ville ha Sofia och Anders som kund och att det därför strulat till sig. - Men vi har aldrig begärt att få någon ny operatör och tänker inte göra det heller. Telia ska vi ha kvar, men då ska det också få veta att de lever och kan gottgöra oss för alla problem som uppstått, säger Sofia.Sofia säger att hon fått alldeles för många och dåliga förklaringar.- En gång sade man att vårt telefonnummer var nerlagt och att vi inte finns med i betalningssystemet, men man lägger inte ner ett telefonnummer som vi har haft i 40 år utan att vi själva vill, säger Sofia.Telia har erkänt att både Sofia och hennes gamla telefonnummer finns, men att abonnemanget av något skäl kopplats vidare till en annan operatör. Det gör att hon inte kan få tillbaka Internet förrän den 9 december. En ny beställning måste göras.- Men nog är det märkligt att det inte ska gå att ordna saken direkt, det kan inte finnas några tekniska hinder. Hans G.Larsson, informationsansvarig på Telia, undersökte saken på måndagen och beklagar det som inträffat.- Av något skäl som vi inte riktigt är klara över ännu har kunden blivit urkopplad och en annan operatör har försökt ta över. Det ser ut att ha blivit en sammanblandning av något slag. Men vi har inte snabbt nog kommit fram till vad som hänt och därmed blev leveranstiden för lång.Sofia är sur för att någon slängde på luren när hon försökte ringa er?
- Självklart är det fel, så ska det inte gå till.Får hon någon kompensation?
- Ja, hon ska inte betala för den tid hon varit utan nätet och telefonen. Om hon har fått några merkostnader i övrigt får vi väl titta på det.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om