Södra infarten är åter aktuell

Kommunpolitikerna har anslagit 5 miljoner kronor till utredningar inför bygget av en södra infart till Västervik. Men det är fortfarande oklart om det blir någon ny väg.

Förstudien ska visa på flera alternativa vägdragningar för södra infarten. Planchef Emma Oscarsson hoppas att kommunen sedan har ett bra grepp vad som krävs för att gå vidare, och vad som är möjligt att göra. 
Foto: Lisa Olaison

Förstudien ska visa på flera alternativa vägdragningar för södra infarten. Planchef Emma Oscarsson hoppas att kommunen sedan har ett bra grepp vad som krävs för att gå vidare, och vad som är möjligt att göra. Foto: Lisa Olaison

Foto: Lisa Olaison

Västervik2009-02-17 00:06
Det första steget i processen är en förstudie. Den ska göras av en konsult. Upphandling av arbetet pågår, och själva utredningen ska vara klar den 31 augusti.De tidigare utredningar som gjorts - tre stycken 1998 och en 2002 - kommer att skickas med som underlag till förstudien, men de har inte sådan status att man kan börja bygga vägen med stöd av dem.Var de inte bortkastade då?
- Nej. Det är ett kunskapsunderlag till det som måste göras nu, för att komma framåt, säger Emma Oscarsson, planchef.Men det är inte säkert att det blir någon ny väg?
- Så är det ju med all planering. Man väger intressen mot varann, och det är inte säkert att det blir något i slutänden.I förstudien ska också göras en ny analys av hur samhällsekonomiskt lönsamt projektet är. Även här behövs nya siffror, om analysen ska gå att använda.- Tidigare undersökningar har visat på en hög samhällsekonomisk lönsamhet. Den enskilt största faktorn i de beräkningarna är kortare restider. Det blir en stor vägförkortning i relation till vägens längd, säger Bruno Nilsson, utvecklingschef på kommunledningskontoret.Han vill inte sia om hur mycket kostnaderna kan ha stuckit iväg, jämfört med de kalkyler som gjorts tidigare.- Det är mycket som spelar in. Priserna på råvaror. Konjunkturen. Och när man kan börja bygga.Oscarsson är även hon nyfiken på vad den samhällsekonomiska analysen ska ge för resultat. Förstudien ska visa både vad projektet kostar och vad det ger.När förstudien är klar, blir nästa steg att göra en vägutredning. Där ska de olika alternativen av vägdragningar vägas mot varandra. Ett av dem förordas sedan som det bästa. En vägutredning kan man göra även om inte finansieringen av projektet är löst.När vägutredningen är klar, är det dags att upprätta en arbetsplan, som ska fastställas av Vägverket. Arbetsplanen gäller bara i fem år.- Den gör man när man ser att man har projektet i hamn, säger Emma Oscarsson.
Södra infarten
Under flera decennier har det funnits diskussioner om att bygga ytterligare en infart till Västervik, bland annat av säkerhetsskäl.Förutom den nuvarande infarten vid Hermanstorp, finns möjligheten att komma in till staden via Norrlandet, men det innebär en omväg på flera mil över Gamleby.Den kalkyl för södra infarten som presenterades i februari 2002 visar på en totalkostnad om 94-111 miljoner kronor för att bygga en södra infart. Men en del av siffrorna var gamla redan då. Kostnaderna för bland annat rondeller byggde på siffror från 1998.Enligt kalkylen från 2002 skulle, som ett exempel, trafikplatsen vid E22 och en bro över gamla E22 kosta totalt 15 miljoner kronor.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om