Det går snabbt när. Väldigt snabbt. Det blir mindre svall än det blir av en vanlig båt, men runt skoterföraren sprutar vattnet. En vattenskoter är överlägsen en motorbåt i acceleration och det gäller att ha kontroll. Gasar man för mycket går det undan och släpper man gasen helt tar det tvärstopp. Men när tekniken väl sitter blir skotern ett smidigt redskap för Kustbevakningen i Västervik.
- Det är lätt att komma ifatt båtar och andra skotrar och den är väldigt smidig, säger Henrik Smitterberg som visar vad skotern går för.
Vattenskotern har de lånat av Kustbevakningen i Kalmar och en instruktör därifrån har varit uppe och utbildat Västerviksstationen. Förra veckan hade de teori och den här veckan är det praktisk övning i vattnet som gäller. Till nästa säsong ska Kustbevakningen lämna in ett investeringsförslag till en egen skoter, nu i sommar hoppas de kunna använda Kalmars skoter när de själva inte använder den.
Efter ett par timmar på en vattenskoter är annan träning överflödig. Pär-Åke Eriksson säger att man använder benen väldigt mycket eftersom man måste möta stötarna från vattnet. Skoterförarna har både handskar, hjälm och en speciell overall som också är vattentät. Under våren och hösten är havet kallt och det går att välta med skotern.
- Jag har varit nära ett par gånger men klarat mig, säger Pär-Åke.
Under sommaren jobbar Kustbevakningen mycket med hastighet på vattnet. Sjöfylleriet märks inte av så mycket här, det är mest i storstäderna det problemet finns. När Kustbevakningen mäter hastighet skjuter de med laser från land. Skulle någon köra för fort kan en skoter frigöras enkelt och blir till en extra enhet.
- Vi har inga stora problem med hastigheter, jag tycker att folk är duktiga, säger Pär-Åke Eriksson.