För 2,5 miljoner kronor skulle det bli möjligt att köra två tåg samtidigt på den sju mil långa sträckan mellan Västervik och Hultsfred. Muséejärnvägen drivs och underhålls dels av FAS som är ett ideellt aktiebolag som ansvarar för ägandet av järnvägssträckan, dels av Tjustbygdens Järnvägsförening som driver själva trafiken.
Dagens trafik ger inte så stora överskott att de ideella organisationerna skulle kunna göra satsningen på egen hand. Därför har man bland annat vänt sig till Västerviks kommun och bett om bidrag. På måndag tar kommunen ställning – förslaget är ett anslag på 135 000 kronor. Andra ansökningar har gått till Hultsfreds kommun, arbetsförmedlingen och riksantikvarieämbetet.
När Daniel Niklasson, kontaktman för FAS, berättar att i dag går banan för full kapacitet under högsäsong.
– Vi har märkt att det vore bra att kunna ha tätare turer vid stora evenemang.
Med tätare turer skulle turister lättare kunna göra kortare utflykter – och stanna till någon timme i Ankarsrum eller Tuna för en matbit.
– Vi vill inte heller köra med överfulla tåg. Det ska vara en småskalig, trivsam upplevelse att åka med smalspåret, säger Niklasson.
En annan viktig bit är att man vill höja säkerheten vid några korsningar. Niklasson menar att det är bra för boende och företag nära smalspåret.
– En olycka vid en plankorsning är det värsta vi kan råka ut för.
2,5 miljoner kronor låter mycket. Niklasson pekar på att beloppet skulle vara betydligt högre om det inte var så att Smalspåret utnyttjade återvunnen men väl fungerande utrustning, och kunde ta hjälp av ideella krafter.