Smalspåret fyller 125 år
Smalspåret visar upp sig med öppet hus och lokkörning.
Daniel Nicklasson är ordförande i Tjustbygdens järnvägsförening. Foto: MARCUS ERIKSSON
Foto:
Extratåg kommer att trafikera banan, det kommer att vara öppet hus i verkstaden i Västervik och till och med möjligt att prova på att köra ett lok. Under en ceremoni vid Västerviks stationshus kommer riksdagens talman Björn von Sydow och Västerviks kommunalråd Harald Hjalmarsson att tala.
- Det finns två anledningar till att Björn von Sydow är inbjuden. 1879 var det kungen som invigde järnvägen och någon viktig statlig representant borde finnas på plats när vi jubilerar. Och Björn von Sydow har ett personligt intresse för kulturhistoria och för järnvägar, säger Daniel Niklasson som är ordförande i Tjusbygdens järnvägsförening.
Det är en pigg 125-åring som vi har att göra med. Med jubileumsfirandet och ceremonin vill Tjustbygdens järnvägsförening markera att verksamheten på smalspåret är livligare nu än för några år sedan och dessutom är något att bygga vidare på.
- Vi håller faktiskt på att bli ett av de större turistmålen i kommunen. Det är ett besöksmål som är öppet dagligen i fem veckor med enbart ideell personal.
Det finns potential att växa med till exempel ett utvidgat samarbete med buss- och tågtrafik, beställningsresor och evenemangstrafik. En utökning av verksamheten innebär förstås att det inte kommer att fungera med enbart ideell arbetskraft.
- Många har så att säga två jobb och det funkar till en gräns, men ska vi utveckla måste vi hitta nya former. Det tror jag kan hända under en tioårsperiod.
Mer verksamhet innebär förstås mer slitage på spår och tåg, men Daniel Niklasson är inte orolig för att industriminnet ska falla i bitar.
- Det gäller hela tiden att hålla efter grejorna så att det inte går så långt i förfallet, säger han.
Förutom att smalspåret i sig är värt att bevara finns det faktiskt fler finesser som är intressanat i sammanhanget. Mellan Västervik och Jenny finns Norra Europas enda bevarade treskena. Tanken när den byggdes för 40 år sedan då vi fick normalspår mellan Västervik och Åtvidaberg var att det skulle vara en tillfällig lösning. Så blev det alltså inte och det ska vi kanske vara glada för.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!