Små stadsjeepar tar över
Foto:
- Det visar att vi inte kommer att få samma utveckling här som i USA. Bilden av detta som ett stort stadsproblem är överdriven, säger Ulf Perbo på Bil Sweden.
Fenomenet med stadsjeepar upprör. Det populära fordonet väcker känslor av alla slag.
För den innerstadsbo i Stockholm som köper en stadsjeep kan det knappast handla om behovet av att ta sig fram på gatorna kring Stureplan. Det handlar snarare om image och känsla av säkerhet.
Men för många andra är stadsjeepen närmast en varböld i trafiksystemet. Ett fordon som drar för mycket bensin och som dessutom är farligt för andra trafikanter. Olika slags förbud och straffskatter har diskuterats och utretts.
Men på branschorganisationen Bil Sweden tycker man hela debatten har blivit galen.
- För det första är benämningen stadsjeep fel. Det stämde kanske för några år sedan, men i dag är den här typen av fordon mer en glesbygdsföreteelse. Det är där som försäljningen ökar, i Stockholm minskar den, säger Ulf Perbo, vice vd på Bil Sweden.
Bilarna kallas också för SUV, vilket är en förkortning av sport utility vehicle. Men att begreppet stadsjeep skulle vara helt fel stämmer inte. Visserligen minskar försäljningen i storstäderna ganska snabbt, men om man bara ser till antalet sålda SUV-bilar så säljs fortfarande flest i Stockholmsområdet.
- Det är glädjande att försäljningen minskar, men problemet med SUV-bilarna kvarstår. Det är en typ av fordon som passar dåligt ihop med andra trafikanter, säger Anders Lie, säkerhetsexpert på Vägverket.
Förra året stod stadsjeeparna för 4,4 procent av nybilsförsäljningen i Stockholm. Men den var 5 procent första halvåret, 4 procent andra.
- Nu är den nere på 3,5 procent. Trenden är tydlig tycker jag. Vi kommer inte att få en situation som den i USA, där man kör väldigt stora SUV-bilar i städerna, säger Ulf Perbo.
I stället är det på landsbygden som försäljningen ökar. I många kommuner i Norrbotten och Jämtland står stadsjeeparna för upp mot 20 procent av nybilsförsäljningen.
- Där fyller ofta den här typen av fordon en funktion. Man behöver fyrhjulsdrift och hög markfrigång för att ta sig fram på oplogade vägar till exempel, säger Ulf Perbo.
Det finns i dag så många olika SUV-modeller att man inte kan baka samman dem i en grupp. Skillnaden mellan en Honda CR-V och en Chevrolet Blazer är som skillnaden mellan en småbil och en minibuss. Bil Sweden skiljer mellan små SUV:ar och stora. Och det är de små som ökar i popularitet.
Under årets första månader stod försäljningen av små SUV:ar stilla, medan de stora backade med 13 procent.
- I dag finns så många modeller att man kan köpa mindre och billigare SUV:ar. Det är dessa som verkar vara mest populära i glesbygden. Där är man kanske mer ute efter bilens praktiska egenskaper än efter bilen som modesymbol, säger Ulf Perbo.
I USA har stadsjeeparna väckt våldsam debatt. Där står de stora bilarna för en mycket stor del av nybilsförsäljningen och körs i storstäderna. En av orsakerna till populariteten i USA beror enligt Anders Lie på att SUV:arna märkligt nog inte omfattas av de krav på minskad bensinförbrukning som gäller för vanliga personbilar.
Detta har lett till en ökning av dödsfall och svåra olyckor i amerikansk trafik. Stadsjeeparna är helt enkelt inte dimensionerade för att krocka med vanliga personbilar. Stadsjeeparna är både tyngre och större än vanliga bilar. Det gör att stadsjeeparna träffar personbilarna för högt upp, i höjd med rutorna. Där finns inga krockzoner som tar upp krockkrafterna.
En olycka som i vanliga fall skulle slutat med bara lättare personskador eller bara skador på bilarna, slutar ofta med dödsfall eller svåra skador när en personbil och en SUV kolliderar.
Det som blir moraliskt upprörande är att det uteslutande är personerna i personbilen som skadas.
- Men det här är en debatt som inte bara gäller SUV:ar utan alla lättare lastbilar, budbilar och många företagsbilar. Det är fel att bara fokusera på SUV:ar. Dessutom har vi inte samma situation som i USA, inte minst för att den mest populära SUV:en är Volvos XC90. Säger Ulf Perbo.
Volvos stadsjeep har byggts med låg tyngdpunkt och med personbilslika krockegenskaper. Den är som man säger på fackspråk kompatibel med personbilar.
- Jag vet inte exakt vad varje bilföretag gör, men generellt pågår ett stort utvecklingsarbete för att göra SUV:arna säkrare, det är ingen tvekan om det, säger Ulf Perbo.
Även Anders Lie håller med om att Volvos framgångar liksom trenden mot mindre stadsjeepar är positiv. Men tycker ändå inte att stadsjeepstrenden är bra.
- Jag tycker att SUV:arna har en plats i trafiken, och det är i glesbygden eller på platser där man behöver fordonens funktioner. I övrigt är det inte positivt för samhället när en personbil ersätts av en SUV, säger han.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!