Slut på elva års väntan

Premiär i helgen för reguljär trafik mellan Västervik och Hultsfred på smalspårsjärnvägen.

Västervik2003-06-30 06:00
- Intresset för tåg har funnits sedan jag var en liten knatte. För andra året tjänstgör jag nu som utbildad lokförare.
Det säger en glad Peter Heller i Tjustbygdens Järnvägsförening när vi med den gamla klassiska orangegula rälsbussen från 50-talet vaggar ut från Västerviks station prick 15.10 på söndagen.
Slutdestination är Hultsfred. Med ombord finns bara fem passagerare, men på lördagens turer var det betydligt flera passagerare i vagnarna.
I helgen var det efter elva års väntan nypremiär för reguljär smalspårstrafik ända från Västerviks centralstation.
Alla veckans sju dagar, fram till och med den 3 augusti, kommer nu smalspårståg att lämna Västerviks station klockan 08.00, 12.20 och 15.10.
Morgon- och eftermiddagsavgångarna kör de 71 kilometrarna ända till Hultsfred och vänder, medan 12.20-avgången vänder redan i Totebo.
- Jättekul att de har kommit igång med trafik igen ända från Västerviks station, säger passagerarna Anders Larsson och Johnny Wallin från Stockholm. Bägge har tåg både som fritidsintresse och jobb.
- Vi arbetar med underhåll av järnvägar runt om i Sverige i bolaget Euromaint.
Anders och Johnny ger ett högt betyg åt Tjustbygdens Smalspårsförening, även om de samtidigt noterar att en och annan ljud-/ljussignal längs banan fortfarande inte fungerar.
- Tåget saktar dock in och krypkör helt korrekt förbi dessa vägkorsningar.
Från den 4 augusti och fram till den 14 september blir det enbart helgtrafik på smalspårsjärnvägen.
- Mellan den 5 och 13 juli, samt den 26 juli, avser vi köra vårt gamla ånglok mellan Västervik och Ankarsrum, säger Peter Heller som är en av 17 lokförare som kör sommartrafiken.
- Ångtåget går fram och tillbaka både på förmiddagen och eftermiddagen. Här kan man få uppleva en annorlunda resa där ångloket verkligen får jobba hårt i de branta backarna kring Verkebäck!
På Verkebäcks station får vi ett tågmöte.
Det är "båttåget" som står och väntar på oss. Båttåget och skärgårdstrafiken samarbetar, så att folk kan åka båt från Västervik till Verkebäck och rälsbuss tillbaka. Eller tvärtom.
Senast ett smalspårigt tåg lämnade Västerviks station var 1992.
Då fick tonåringen Peter Heller, som numera till vardags är språklärare på Ludvigsborgsskolan i Västervik, ta fritt från konfirmationslägret för att kunna åka med.
Under 1990-talet inträffade många trista saker i smalspårsjärnvägens historia.
Smalspårsbolaget gick i konkurs och den sista spiken i kistan såg ut att vara ett faktum då vägverket byggde den nya sträckningen av E22 mellan Västervik och Verkebäck rakt över den gamla smalspårsjärnvägen.
Utan att bygga någon vägbro över rälsen...
Frågan fick sin slutgiltiga lösning vid nyåret 2001 i och med att vägverket under några dygn fick riva upp vägbanken vid Rödsle och skjuta in en färdigbyggd "järnvägstunnel" på plats.
Att det inte blev trafik ända in till Västervik redan sommaren 2002 berodde på att det tog tid att ordna med alla avtal, tillstånd samt ett avancerat signalställverk som övervakar såväl smalspårståg som de vanliga tågen på den fem kilometer långa trespårssträckan från Jenny in till Västerviks station.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om