Skrotningspremien skrotas

I höst väntas regeringen lägga en proposition om att avskaffa bilskrotningspremien. Tanken är att biltillverkarna ska stå för skrotningskostnaden. Den lösningen tror inte bilskrotaren Jan Solstad.

Färre bilar till skrot? Om skrotningspremien avskaffas vid årsskiftet kommer incitamentet att skrota sin bil inte att vara lika stort. Jan Solstad på Begagnade bildelar i Västervik tror att det kommer att innebära fler skrotbilar i naturen.Foto: Matilda Ahl

Färre bilar till skrot? Om skrotningspremien avskaffas vid årsskiftet kommer incitamentet att skrota sin bil inte att vara lika stort. Jan Solstad på Begagnade bildelar i Västervik tror att det kommer att innebära fler skrotbilar i naturen.Foto: Matilda Ahl

Foto:

Västervik2006-04-06 00:25
- Då kommer bilarna att stå kvar i naturen och det kommer att kosta samhället mångdubbelt mer, säger han.
Han tror inte på att biltillverkarna kommer att ta sitt ansvar i tillräckligt stor utsträckning och bilägarna kommer inte längre att vara lika motiverade till att ta sin bil till skrot om de inte får några pengar för den.
- Det är ju redan i dag de som inte bryr sig om att göra det.

Jan Solstad och Begagnade bildelar är dock inte beroende av att privatpersoner lämnar in sina bilar till dem eftersom de satsar på att köpa bilar och bildelar av försäkringsbolagen. Deras huvudsakliga inriktning är återanvändning av lätta transportbilar. Et nytt bilskrotningssystem skulle inte egentligen sätta några ekonomiska käppar i hjulet för firman som just nu håller på att bereda mark för att få plats med ytterligare ett tusental skrotbilar.
Jan Solstad klarar sig, däremot är han bekymrad för hur det kommer att gå med miljön.
Statskontoret har lagt förslaget att bilskrotningsfonden ur vilken skrotningspremierna tas ska avskaffas. Skrotningspremierna till bilägarna ska sedan ersättas av producentansvar. Enligt förslaget ska producenterna stå för alla kostnader och bilägaren ska inte belastas ekonomiskt över huvud taget.
Statskontorets rapport är nu ute på remiss, men regeringen väntas efter remisstidens utgång presentera en proposition för riksdagen. Producentansvaret kommer efter riksdagsbeslut att gälla alla bilar på marknaden efter 1 januari 2007.

I dag gäller producentansvaret för bilar tillverkade av svenska tillverkare efter 1 januari 1998. Parallellt med det systemet finns bilskrotningsfonden. Statskontorets bedömer att det blir enklare både för bilägaren och ur miljösynpunkt att bara ha ett system.
Nytt bilskrotningssystem
Detta är Statskontorets förslag:
1. Producentansvaret utsträcks till att omfatta samtliga bilar på marknaden från och med den 1 januari 2007.
2. Producenterna ges ett ökat informationsansvar.
3. Inbetalningen av skrotningsavgifter upphör från och med den 1 juli 2006. Skrotningspremier betalas därefter ut så långt fonden räcker.
4. Bilskrotningsfonden avvecklas.
5. Naturvårdsverket och producenterna för en dialog för att komma överens om mottagningsställenas antal, lokalisering och utformning.
6. Berörda myndigheter informerar bilägare om ansvaret att förvara bilar på ett miljöriktigt sätt och om förbudet att överge bilar. Bilägares brott mot miljöbalken bör utredas och prövas i domstol.
7. Regeringen utreder möjligheten att utsträcka ansvar enligt miljöbalken till den som äger bilen.
8. Vägverket upphör med så kallad administrativ skrotning.
Källa: Statskontoret
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om