Ett 60-tal personer fick tillfälle att träna skrattmusklerna när den lilla kvinnan med den stora humorn tog över showen. Hon är burdus, hon är rå och hon slår ofta under bältet, men gör det med en underbar glimt i ögat.
Större delen av publiken vred sig av skratt. Speciellt för kvällen hade hon lagt in några självupplevda episoder från butiksvärlden, något som blev extra populärt.
Gamleby handelsskola är ett projekt där samtliga som arbetar inom handel och service i Gamleby deltar. En del av projektet är en utbildning för att skapa Sveriges bästa service.
Pelle Thorell, från utbildningsföretaget Palio, inledde kvällen med den seriösa delen. Det var helt enkelt en kort presentation av flera undersökningar som Palio låtit göra i Gamleby.
- Dels har vi mätt hur nöjda kunderna är, dels hur nöjda medarbetarna i de olika företagen är, säger Pelle Thorell.
- Kunderna är mycket nöjda med attityden i Gamleby. Men de saknar framför allt dam- och ungdomskläder, en skobutik och ett alternativ till den enda livsmedelsbutiken.
- Huvuddelen av kunderna kommer från närområdet, större delen är kvinnor och den dominerande gruppen är 50 år och uppåt.
För att få veta hur medarbetarna i företagen uppfattas av kunderna så har Palio gjort 55 observationer i lönndom. Köpt saker, frågat, klämt och känt på varor och snackat med de anställda.
- Här finns saker att utveckla, även om Gamleby ligger över riksgenomsnittet. Vi ska göra en ny, dubbelt så omfattande studie och då ska vi höja resultatet rejält.
Någon hybris finns inte i Gamleby. Tvärtom.
- Medarbetarna tror, på alla punkter, att kunderna är mindre nöjda med Gamleby än vad de verkligen är. Här gäller det att våga vara stolt för Gamleby som får så fint omdöme av de kunder vi frågat, säger Pelle Thorell.