Skolbesparingar hålls hemliga

På tisdag ska barn- och utbildningsnämnden besluta om hur man ska spara 35 miljoner kronor på skola och barnomsorg. Men vilka konsekvenser besparingarna kan få vill varken politiker eller tjänstemän diskutera.

Vi har inte fått några besked om hur man tänker genomföra besparingen, säger Lars Andersson, ordförande för Lärarförbundet i Västervik.Arkivbild: Ellen Nielsen-Kindstrand

Vi har inte fått några besked om hur man tänker genomföra besparingen, säger Lars Andersson, ordförande för Lärarförbundet i Västervik.Arkivbild: Ellen Nielsen-Kindstrand

Foto: Ellen Kindstrand

Västervik2012-01-25 07:24

Bland föräldrar till skolbarn och lärare ute i skolorna sprider sig oron för hur besparingarna ska slå.

- Vi vet att det kommer bli förändringar som kommer att kännas, men vi vet inte exakt vad som kommer att hända, säger en lärare som VT pratat med.

Oron är stor för uppsägningar och omplaceringar.

- Vi har inte fått några besked om hur man tänker genomföra besparingen. Om vi skulle spara 35 miljoner på personal får vi lägga ner skolor, säger Lars Andersson, ordförande för Lärarförbundet i Västervik.

Varken lärarna ute i skolorna eller VT har fått ta del av den konsekvensbeskrivning som rektorerna har tagit fram till politikerna.

- Medlemmarna skulle vilja se den innan beslutet tas i nämnden, säger Lars Andersson.

Han har själv bara sett vad rektorn på den skola han arbetar på har skrivit till politikerna, och tycker det vore bra om alla fick läsa vad rektorerna på alla kommunens skolor ser för konsekvenser på besparingarna.

- Vi kommer kräva att materialet blir offentligt, det kan ju inte vara arbetsmaterial för alltid.

VT försökte återigen att få ta del av materialet på tisdagen, men barn- och utbildningschefen Kjell Fernandi sa nej.

-  Konsekvensbeskrivningarna är ett internt arbetsmaterial eftersom vi är mitt inne i en process där vi analyserar materialet.

VT har förgäves sökt barn- och utbildningsnämndens ordförande, Roger Psajd (M), för en kommentar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om