Skola på sommaren ökar självförtroendet

Svårt med inlärning eller dålig närvaro? Av en eller annan anledning får 38 högstadieelever extra undervisning i två veckor innan den riktiga terminen drar igång.  - På tre dagar har jag lärt mig mer än under det senaste året, säger Rad Al Khafaji som läser upp matematikkunskaperna.

Foto:

Västervik2009-08-14 13:04
Som VT berättade i går saknar elva procent av eleverna som slutar årskurs nio behörighet till gymnasiet. För att vara behörig att söka ett nationellt program på gymnasiet krävs betyget godkänt i ämnena svenska, engelska och matematik. Nu under sommaren samarbetar Ludvigsborgsskolan med Ankarsrums skola och erbjuder hjälp till elever som ska börja årskurs nio. När man har valt vilket ämne man vill förbättra så får man två veckors undervisning. - Målet är att eleverna ska få ökat självförtroende och att tycka att ämnet är roligare. Det är även en mental del i det för att få tillbaka dem på banan igen. Som i matte exempelvis. När man lyckas med några tal så blir det roligare, säger rektor Jan Ögren. Sedan i måndags är sommarundervisningen i gång varje förmiddag under två veckor. Totalt 38 elever, varav 25 från Ludde och 13 från Ankarsrum, som ska börja i årskurs nio till hösten läser extra nu på sommaren. Två av dem är Linn Svensson och Lisa Jansson från Västervik. - Det är bra för att förbereda sig inför nian. Man får mer hjälp här. Annars är det mycket stim, säger Linn. - Det är lättare nu än i vanliga fall. Här är det mindre grupper. Jag ska gå in mer för skolan nu och se till att få bra betyg, säger kompisen Lisa. Båda är här för att förbättra sina kunskaper inom matematik. Det ämne som flest blir underkända i efter högstadiet, enligt statistik från Skolverket. - Nu ska jag satsa mer på skolan så att jag kan komma in på frisörutbildningen. Jag kan om jag vill, säger Linn Svensson. Andreas Billtorp håller tillsammans med Martin Eriksson i mattelektionerna nu under sommaren. - Det är femte året vi gör det här. Det är rätt intensivt för eleverna med tre timmar varje dag, säger Andreas. - Det blir 30 timmar under de här veckorna. Det motsvarar nästan en hel termin, tillägger Martin. De berättar att de flesta som går i skolan under sommaren för tillfället är underkända i det ämne som de praktiserar här. Men vissa är här bara för att höja sitt självförtroende eller att våga arbeta på egen hand. - Man kommer närmare eleverna här och har tid att hjälpa alla. Under terminerna hamnar de kanske i bakgrunden men nu ser vi dem, säger Andreas Billtorp. Lärarkollegan Martin Eriksson tror att det kan gå väldigt bra för eleverna i framtiden. - För några år sedan hade jag en elev på sommaren. Senare kom hon fram till mig på stan och sa att hon fick godkänt tack vare mig, säger han. Rad Al Khafaji håller med om att matteutbildningen är bra. - Det är lättare att lära sig här. Annars när man frågar efter hjälp så får man bara rätt svar. Här får man veta hur, säger han. Rad tycker att man borde dela in eleverna efter vilken kunskap de har. - Vissa i klassen förstår lätt men inte alla. Det borde vara olika grupper med liknande elever i varje grupp. Nu är det ojämn nivå, säger Rad Al Khafaji. - På tre dagar har jag lärt mig mer än under det senaste året, tillägger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om