Skivbolagen i kris
- Marginalerna blir mindre och kostnaderna ligger kvar. En skiva som sålde 100000 ex för fyra år sedan säljer kanske 50000 ex i dag. Jag höftar nu, men det är så det känns, säger Peter Ahlkvist, vd för skivbolaget Burning heart.
Han ger fildelningen mycket av skulden. Enda lösningen är, menar han, att fortsätta sätta blåslampan på fildelarna. Göra tillslag, som det mot Pirate bay i våras, och åtala fler som laddat ned för privat bruk.
Men det är inte alla skivbolag som ser fildelningen som något negativt. Ett av undantagen är det lilla och ganska färska bolaget Hybris, som har artister som El perro del mar, Andreas Mattsson och Vapnet. På Hybris hemsida kan vem som helst ladda ned en eller flera låtar från bolagets artister. Gillar man det man hör, kan man köpa skivan.
- Man brukar säga att om 20000 laddar ner låten, kanske 2000 köper en skiva. Och då är vi nöjda, säger Mattias Lövkvist som tillsammans med en kompis driver Hybris från sin lägenhet i Stockholm.
Enligt vissa, däribland Mattias Lövkvist, har skivbolagen sig själva att skylla. De var för långsamma, för tröga och konservativa. I stället för att omedelbart dra nytta av den nya teknologin och göra den till sin egen, har de bekämpat den - och i förlängningen sina egna kunder.
Nu ser många en ljus och spännande framtid, utan multinationella bolag som bara ger ut mainstreamartister.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!