Skeppsbron ska åter bli samlingspunkt

För 100 år sedan var byggandet av en hamntrappa ett mycket hett debattämne.

Så här har tekniska nämnden tänkt sig att Skeppsbron i Västervik skall se ut i framtiden. Teckning: Torsten Anderson

Så här har tekniska nämnden tänkt sig att Skeppsbron i Västervik skall se ut i framtiden. Teckning: Torsten Anderson

Foto:

Västervik2003-10-07 01:00
Storgatans avslutning vid Skeppsbron.
Så kallas en del av det stora projektet till försköning och utveckling av den fysiska miljön i centrala Västervik. Ett projekt som inletts med de nu pågående arbetena i Fiskarehamnen.
Fiskaretorget är i dag en samlingspunkt nära vattnet för Västerviksborna. Förr var det Skeppsbron som drog till sig folk.
Det förhållandet vill kommunen återskapa. Ett viktigt mål är att ge liv åt stadens sjösida och öka aktiviteten vid Skeppsbrofjärden.
Vid Skeppsbron lade ångbåtarna till. Tjust, Gamleby, Ran med flera var välkända namn på båtarna. På kajen fanns kiosk, sjömansbibliotek, den klassiska runda urinoaren och mycket annat.
Nu skall Freden och kanske flera ha Skeppsbron som utgångspunkt.
Skeppsbron har i alla tider varit en angelägenhet för det stora flertalet. När nu kommunen vill försköna området och göra det så bra som möjligt för skärgårdsbåtarnafår den vara på sin vakt.
För 100 år sedan orsakade enbart byggandet av trappan vid Skeppsbron en otroligt stor debatt.
Det fanns en falang som ville ha en trappa som den i stort sett ser ut i dag. Men det fanns starka krafter för att trappan skulle byggas i hörnet av kajen. På den linjen var även Westerviks Weckoblad (Västerviks-Tidningen).
"Allt sedan byggandet av nya stenkajen i härvarande hamn påbörjades, har man mycket undrat öfver på hvad sätt behöfliga trappor å densamma skulle anordnas.
I fråga om trappa i norra ändan af stenkajen har det föreslagits, och om vi ej misstaga oss, äfven under några dagar varit bestämt, att en trappa skulle anläggas i yttre hörnet, med tilläggsplats på två sidor.
På grund av sakkunnigs yttrande blev emellertid detta beslut sedermera upphävt och ett annat förslag, att skära in en liten sidotrappa åt norr antaget."
Så skrev tidningen i januari månad 1909. Förutom att trappan skulle vara så bra som möjligt för skärgårdsbåtarna så blev det mycket diskuterat om staket, trappstegs höjd och annat.
"Dessutom torde det nödvändiga järnräcket omkring sidotrappan blifva mera hinderlig än stenräcket kring hörntrappan.
Några som helst praktiska skäl mot en hörntrappa torde därför numera knappast kunna andragas.
En sådan där liten sidoinskuren trappa kunde möjligen hafva varit på sin plats på ett eller ett par ställen i den långa raka kajen, men att göra den trappa som väl skall gälla för kajens hufvudtrappa, så som nu fastslagits, synes oss vara minst sagt oriktigt.
Sist men icke minst torde en trappa i hörnet vara att föredraga ur skönhetssynpunkt, om nu sådan kan få komma med     på ett hörn...
Då hamndirektionen i alla fall frångått det ursprungliga förslaget under några dagar varit besluten för en hörntrappa och till slut övergått till en sidotrappa, så torde det kunna tänkas att, innan det blifver för sent, trappfrågan ännu en gång skulle kunna tagas under allvarlig ompröfvning, till förmån för en hörntrappa, äfven om en sådan skulle kosta några hundra kronor mer än som från början beräknats."
Senare på året kom tidningen tillbaka i trappfrågan och förklarade att den hade sett som sin plikt att dra sitt strå till stacken i och för den ståtliga kajens fullständigande.
Tidningen ansåg dessutom att befolkningen i stort skulle få säga sitt i frågan.
Det blev aldrig så och Skeppsbron fick den sidotrapp som den fortfarande har i dag.
Vi får anta att de kommande arbetena i hamnen också kommer att engagera folk.
Hur skall exempelvis en skärgårdstrafikterminal få se ut?
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om